Tule investeeri Tankeri pruulikotta!

Peale pikka ja rasket tööd on põhjust rõõmustada. Tankeri pruulikoja teine ühisrahastuskampaania on kõigile huvilistele avatud ning juhtinvestorina saan aidata kõigile küsimustele vastamisega. Seega, kui Funderbeami kontot veel ei ole, kuid teema pakub huvi, siis jäta oma kommentaar ning võtan Sinuga ühendust!

Screenshot 2019-12-17 at 15.45.52

Kui tagataustast rääkida, siis minu enda flirt Funderbeamiga sai alguse 2018. aasta suvel, mil Tankeri pruulikoda ja Siidrikoda ühisrahastusest kapitali kaasaid. Siidrikoja jaoks oli toonane kampaania teine ning tänaseks on neil uhke tootmishoone Lõuna-Eestis valmis saanud ja nüüd keskenduvad müügivõrgustiku laiendamisele ja müügiedendamisele. Tanker on samuti uues pruulikojas (Jüris) ennast ilusti sisse seadnud, kuid asjaolude soodsal kokkulangemisel on kasvu kiirendamiseks vaja pisut lisakapitali kaasata. 

➡ Tankeri pruulikoja ühisrahastuskampaania

Kas raha sai juba otsa?

See küsimus pärineb LHV foorumist ja on mind tegelikult viimased paar kuud piinanud. Nagu juba öeldud, siis suvel 2018 tõstis Tanker esimest korda ühisrahastuse kaudu kapitali ja investorite usaldus oli päris tugev: kokku saadi lõpuks veidi üle 700 000 euro. Raha oli vaja Jüri tehase sisustamiseks õllepruulimise seadmetega, sest seni toimetati Vaidas (kus nüüd, muuseas, on hapuõllede tootmine ehk Tankeril on kaks tootmishoonet erinevas kohas). Kogu projekti eelarve oli 1,2 miljonit eurot, mis erinevate asjaolude tõttu kasvas lõpuks veidi üle 1,4 miljoni euro. Ühisrahastuse kaudu tuli seega umbes pool kapitalist, natukene aitas LHVst saadud pangalaen, PRIA toetused seadmete ostuks ja ettevõtte enda kapital. Seega, JAH, raha sai juba otsa. Aga see pidigi otsa saama! Tankeril on väga vinge tootmine Jürisse üles seatud. Keedukatel lubab juba täna ca 1,5 miljonit liitrit virret aastas keeta, pudelite asemel kasutatakse samuti 1,5 miljoni liitrise (aastase) pakendamisvõimsusega purgiliini, kuid selge pudelikael on kääritusprotsessis

Mida uue rahaga plaanitakse teha?

Väga jämedalt võttes toimub õlle tootmine nii, et üks päev keedetakse virret, järgmised 3-5 nädalat toimub kääritusprotsess ning viimaks läheb päevakene, et toodang purki panna. Eksperimentaalõlled võivad kauemgi laagerduda ja “barrel aged” õlled võivadki teinekord järelküpseda tammevaatides enam kui aasta.

Raha on juurde vaja kääritusvaatide ostuks, et täna ca 520 tuhande liitrise aastamahu juurest liikuda ligi 900 tuhande liitri juurde. Ka sellisel juhul jääks kääritusmaht pudelikaelaks, sest ülejäänud tootmise võimekus on 1,5 miljoni liitri juures. Tähtis on pall kiiresti veerema saada ja rahavooge nii piisavalt kasvatada, et ülejäänud kääritusvaatide ostu saaks tulevikus finantseerida põhitegevusest. Fikseeritud kulude hulk jääb suhteliselt samasse suurusjärku isegi uute kääritusvaatide lisandudes, seega tekib uute vaatide lisandudes olukord, kus kulud suurenevad natukene ja käibepotentsiaal palju.

Kääritusvaadid Tankeri tehases, 20.01.2020.

Lisaks kääritusvaatide ostule on plaanis soetada tsentrifuug-separaator. Esimese kampaania ajal oli sama plaan, kuid kapitali jäi veidi puudu ning valikuid tehes tuli prioriteete seada. Toona sai tsentrifuug lõpuks kõrvale lükatud, kuna tegu on suure kapitalivajadusega investeeringuga, mille lõplik kasu polnud tol hetkel arusaadavalt selge. Mitmed koostööpruulid teiste pruulikodadega on aga aidanud selgitada, et tsentrifuugist saadav kasu on silmnähtav. Näiteks saab kääritusvaatide käibekiirust suurendada ca 1 nädala võrra. Kui seni tuleb käärimisprotsessile juurde arvestada veel ca nädal settimisaega ja siis ikkagi tuleb kohati isegi 15% õllest kanalisatsiooni valada (liiga tugev sade ja põhjasete). Tsentrifuugiga saaks õlle nädala jagu varem purki panna ja sellisel juhul oleks kadude hulk keskmiselt 5%.

Lihtne näide: 4000L õlle kääritamiseks kulub 4 nädalat ja purki jõuab sellest heal juhul 3400L. Tsentrifuugi kasutades saaks kääritusvaadi kasutamise 3 nädala peale ja purki jõuaks 3800L. Rohkem õlut kiiremini! 

Raha kogumisel teeb Tanker omamoodi revolutsiooni. Omakapitali ühisrahastamine on alati keeruline, sest investorite huvi on teadmata. Sain Jaanisega (Tankeri tegevjuht) kampaania ettevalmistusperioodil mitmel korral kokku, et Tankeri vajadustest pilt ette saada ja nende kohtumise tulemus oli selge: iga euro peab efektiivselt tööle pandud saama! Päris nii ei ole, et pakutakse miljon eurot, siis küll kõik ilusti saab vastu võetud, sest .. noh, pakutakse ju!

Plaan A puhul soovib Tanker 250 000 eurot saada, millest 200 000 läheb kääritusvaatide ja tsentrifuugi peale ning 50 000 eurot suunatakse käibevahenditeks. Ideaalis (plaan B) oleks tarvis 500 000 eurot, millest seadmete jaoks läheb ikkagi 200 000 eurot ning ülejäänud 300 000 eurot oleks käibevahendite ja turunduse jaoks. Sealhulgas saaks rohkem olla esindatud erinevatel festivalidel ning osta soodsamalt suuremas koguses vajalikku toorainet (näiteks linnaseid või plekkpurke). Siinkohal ei maksa luua illusiooni, et Tankeril või üldse ühelgi väikesel ettevõttel, kes äsja on uue tootmishoonega maha saanud, oleks kapitali jalaga segada. Käibekapitalil on väikese ja keskmise suurusega ettevõtetel väga tähtis roll mängida! Õnneks oleme privaatses voorus saanud ca 150 tuhande euro jagu indikatsioone juba kokku ning olude sunnil oleme pidanud loobuma ca 20 tuhandest eurost. Kampaaniat alustades lootsin, et äkki saame 100 tuhandega avalikuks minna. Minu meelest väga kõva tulemus!

Selline näeb välja kääritusvaat. Neid plaanitakse juurde osta üsna mitu.

Kui nõudlus on suurem, siis kuni 150 000 euro ulatuses on nõus oma osakuid müüma Tripalium OÜ (algse kaasasutaja Ants Laidami ettevõte, mis on tänaseks kolmandale osapoolele edasi müüdud, Ants ei ole enam Tankeriga seotud). Tanker ise lihtsalt ei vaja hetkel üle 500 000 euro, kuid eelmise kampaania edu viitas, et nõudlust Tankeri osakute järgi on. Seda enam, et nüüd on uus tootmine töökorda seatud ja augustis 2019 tuli sealt esimest korda maksimaalse tootmisvõimsuse juures õlut 44 000L. Palju riske on laualt maas: õlletootmine uues tehases käib ja protsessid on efektiivseks timmitud, Eestisse müük läheb hästi, Soome turul uus edasimüüja (lisaks ALKO’le) ja selle juures on uues voorus ettevõtte valuatsioon (turukapitalisatsioon) vägagi konkurentsivõimeline. Tegelikult läheb isegi nii hästi, et kui tavaliste õllede turg on pigem stabiilne, käsitööõlled on kasvanud ca 30%, siis Tanker on müüs 2019. aastal üle 30% rohkem õlut. Soome turg on väga lubav, sest sinna leiti asjalik edasimüüja ning minulegi üllatuseks on ootamatult hästi käima läinud Prantsusmaa turg. Septembris saadeti konteineritäis Sauna Sessionit ja Reloadedit UKsse Beer52’le. Turundus käib täie rauaga!

Väikepruulikodadel aktsiisisoodustus kuni 1,5 miljoni liitri õlle tootmisel

Alkoholi-, tubaka-, kütuse ja elektriaktsiisi seadusesse on 1. jaanuarist 2020 kirjutatud, et väikepruulikoda võib toota kuni 1,5 miljonit liitrit õlut aastas, saades 50% soodustust õlleaktsiisist. Väikepruulikoda ei suuda mahuga lüüa. Virde keetmine võtab aega 10L, 1000L ja 10 000L puhul umbes sama aja. Küll aga on kääritusvaadi hind suurusest sõltuvalt vaid marginaalselt erinev. Õigemini tuleks öelda, et suurem kääritusvaat on 1L käärituse kohta odavam kui väiksem, lihtsalt liiga suure kääritusvaadiga pole väiketootjal midagi peale hakata. Samamoodi võib suurtootja öelda veefirmale, et ostab ajuvaba koguse vett iga kuu, anna soodustust! Või ostab linnaseid (suurtootjatel enamasti ekstrakt) nii, et saab koguse pealt korraliku soodustuse. Igal juhul on suurtootja eelises ning monopolide vastu võitluses on Euroopa Liit lubanud väiketootjatele aktsiisisoodustust teha. Selliselt on väiketootja toodang suurtootja vastu veidikenegi konkurentsivõimelisem. Kuigi Euroopa Liidu aktid lubaksid väikepruulikojaks pidada kuni 20 miljoni liitrise aastatoodanguga tootjat, siis Eestis oli piir viimased paar aastat 600 000L juurde tõmmatud. Nüüd tõsteti piiri 1,5 miljoni liitri juurde (Lätis 5 miljonit liitrit, Soomes 10 miljonit liitrit) ja see lahendab Tankeri jaoks vähemalt täna mõned probleemid. Esiteks müüdi 2019. aastal Eestisse ca 65% toodangust. Teiseks aga läheneti juba praegu 600 000L limiidini ja aktiisipiiri tõstmine 1,5 miljoni liitrini annab aasta-paar aega kasvada kuluefektiivsemalt. 

Ettevõtte väärtus

Tankeri esimese sündikaadi osaku (laenutüki) hind ei ole kauplemise jooksul liikunud. Alustas 1 euro pealt ja praegugi on 1 euro (kauplemine peatatud). Vahepeal võis esimese sündikaadi osakuid küll osta alla 0,9 euro, kuid väga suurt liikumist Tanker sellegi poolest teinud pole. Põhjuste osas võin vaid spekuleerida:

  1. raha kaasati tootmise arendamiseks ja see projekt alles lõppes; kauplemine pole lihtsalt järele jõudnud?
  2. toidu- ja joogitööstus ei olegi väga volatiilne; seda tõestab ka Siidrikoda, Peenjoogivabrik Nudist ja Belief Water, mille osakud on -10%..0% allahindluse juures kaubelnud. La Muu on ootamatult alla müüdud. Usun, et siin on põhjuseks investeeringute tegemise pikk aeg. Tootmise arendamine / täiustamine võtab aega ja tulemused hakkavad tulema 1+ aasta pärast
  3. Medvedgradi näitel võiks öelda, et kui tootmine korda saab, siis liigub ka osaku hind

Tankeri pre-money väärtuseks oleme välja käinud 3,85 miljonit eurot. Ettevõtte minimaalne plaan vajab 250 000 eurot, maksimaalne plaan 500 000 eurot ja lisaks on Tripalium nõus müüma 150 000 euro jagu osakuid. 

Võrdluseks: eelmisel suvel raha kaasanud Pühaste Pruulikoja pre-money oli 5 miljonit eurot ja Õllenaudil 2 miljonit eurot. Käibe osas liigub Tanker pigem Pühaste taktis ja sellel aastal jääb kokkuvõttes miljonilisest käibest puudu juba päris vähe. Aususe mõttes tuleb aga öelda, et see sisaldab PRIA toetusraha ning tegelik õllemüük oli Tankeril sina 650 tuhande euro kanti (2018 oli 485k).

Olen veendunud, et järgmised viis-kuus kuud näitab Tanker väga häid kasvunumbreid, sest 2018. aasta esimeses pooles uue tootmishoone ehitus alles käis ja õlle tuli toota mujal ning kuigi Tridens alustas märtsis, siis Soomes veel Diamond Beverages Tankerit ei esindanud. Kõigele lisaks on Tankeri portfellis nüüdsest olemas alkoholivaba Sauna Session ja see kõnetab kindlasti oma tarbijaskonda.

2019: müügitulu kasvas +33%

Eelmine aasta oli müügi poolest edukas. 330ml pudelid said asendatud 440ml mustade purkidega ning Tankeri läbivaks disainelemendiks on suur T (vaata kõrvalolevat pilti). Purgid on turu poolt hästi vastu võetud ja eks tegelikult ole üleüldine trend purkide kasutamise suunas liikumas. Müük kasvas viimaste andmete kohaselt üle 33%, kuid siiski tuleb 2019. aasta kohta raporteerida kahjumit.

Kahjumiga saadi maha eelkõige esimesel poolaastal, kui uut tootmist üles seati. Väga palju riske realiseerus, mida esialgu ei osanud oodata. Õnneks on nüüd asjad jooksmas ja 2020. aastal enam uut tootmist püsti panna pole vaja. 

Samal ajal kogub UK platovormil Seedrs rahastust Iirimaa pruulikoda Sullivan’s Brewing Co. Pre-money väärtus on 7,1 miljonit eurot, 30.06.2018 lõppenud majandusaastal müüdi õlut 285 tuhande euro eest ja kahjumit saadi üle 614 tuhande. Sullivan’s on soovitud 700 000 eurot ilusti kokku saanud ja investorid usuvad! Selles kontekstis oli Tankeri kahjum päris kleenukene.

Miks Tanker, miks mitte hoopis midagi muud?

Mõni võiks ju küsida, et mis selle Tankeriga jaurata? Õige mürts ja pauk käib mujal: UpSteam, Ampler, Xolo. Tagantvaatepeeglisse vaadatuna võib nii öelda küll. Omal ajal, kui investeerimispakkumised laual olid, siis oli raske näha kuidas ja kuhu need ettevõtted liiguvad. Mina ei teadnud ja olin pigem lummatud toidu- ja joogitööstusest. Õigupoolest olen tänagi, sest minu portfelli tuuma moodustavad ikkagi Peenjoogivabrik Nudist, Siidrikoda, Belief Water, La Muu, Chaga Health ja Tankeri pruulikoda. 

Peenjoogivabrik Nudist käive kasvab +40% ning nüüd on suuremates poodides kahe-kolme joogiga esindatud, Siidrikoda sai uue tootmishoone valmis ja selle potentsiaal peitub püreetootes (potentsiaali lahtilukustamine võtab aega), Belief Wateri puhul olen üha rohkem mõistmas (kolme lapse isana), et enesearenguks vajalik aeg tuleb võtta hommikutundidest ja kohvi joomist lihtsalt on vaja piirata, koolajoogid nõretavad suhkrust ja küma dušši ma ei armasta. La Muu… see on lihtsalt ajuvabalt odav, arvestades, et suvest võiksid poodidesse jõuda pulga- ja vahvlijäätised konkurentsivõimeliste hindadega. Chaga Health jällegi on juba näidanud väga head minekut (alla aasta läks aega, et osaku hind 1 euro pealt liiguks 4 euro juurde), kuid nende potentsiaal on lihtsalt niivõrd suur, et võitvat positsiooni pole mõtet maha müüa: Aasiasse pole suurt midagi veel müüdud, USA on alles ootel ja tervisetooted lähevad trenditeadlikule inimesele hästi peale. Musta pässiku ja muude tervislike komponentide abil on võimalik edukalt maailma vallutada, seda näitab näiteks 4Sigmatic ja Chaga Healthi tänane areng (juba praegu müüvad musta pässiku eliksiiri 10+ riiki). Ja Tanker. Tankerist ei teadnud ma enne 2018. aasta suve ühisrahastuskampaaniat midagi. Seal ei olnud armastust esimesest silmapilgust, vaid pikaajaline vaade ettevõttesse, mis tõepoolest teeb huvitavat asja. Tasuks kolmandiku võrra suurem kasv ainuüksi 2019. aastal (hoolimata tootmise ülesseadmise ja hilisema optimeerimise probleemidest).

Kõik need ettevõtted on lahti lukustamas väga huvitavat potentsiaali. Turg ei ole osanud neid hinnata, sest võrreldavaid ettevõtteid ees ei ole ja ega nad UpSteami või Ampleri taustal liiga seksikad paista. Õigupoolest ei oska minagi neid hinnata, sest väike ettevõte võib väga kiiresti liikuda uude suunda või avastada järgmise müügihiti. Sestap olen proovinud väga lihtsakoeliselt leida võrreldavaid näitajaid ning need ütlevad kõik, et Funderbeamis pakutavad toidu- ja joogiettevõtted on kohati liiga odavad. Üks näitaja, mida paberinurgale enim kritseldanud olen, on P/S (price to sales). Suurte ettevõtete puhul arvestatakse P/E (price to earnings), kuid väikene ettevõte pole küpseks saanud. Seal pole mõtet kasumit ja turukapitalisatsiooni võrrelda, sest juba järgmisel aastal võib näitaja täiesti pea peal olla. Hetkel vaatan kui palju maksan ühe euro müügitulu eest. Näiteks SP500 vastav näitaja on 2,4 kandis ehk 1 dollari müügitulu eest tuleb maksta 2,4 dollarit. La Muu 2019. aasta eeldatav tulu on 1 miljon eurot, ettevõtte turukapitalisatsioon on alla 2,3 miljoni euro. PS = 2,3 ehk odavam kui SP500 (mitte, et need võrreldavad oleksid; võtan selle lihtsalt referentsiks). 

Alkoholitootjate puhul olen vaadanud alternatiivturul First North kaubeldavat Linda Nektarit. Selle vabalt kaubeldavate aktsiate hulk on naeruväärselt väike, kuid kui vähemalt mingisugust matemaatikat teha tahta, siis mõni aeg tagasi oli ettevõte 3M€ käibe juures väärt 12M€ (P/S = 4). 2019. aasta oodatav müügitulu on 2M€ ning turukapitalisatsioon 7,7M€ (P/S = 3,85). Tankeri P/S on hetkel suhteliselt samas suurusjärgus ja kui kasv peaks jätkuma, siis võiks osaku hinna muutust oodata. Nudistil sama teema. 

Seniks kuni ettevõtetel on näha kasvupotentsiaali, siis vähemalt kõige lihtsama suhtarvu järgi olukorda hinnates pole mul positsiooni armumisega probleeme.

Õlut ka saab või?

Jah, saab! Iga investeeringut tegev investor saab Tankerilt natukene õlut mekkimiseks. Probleem on selles, et Tankeril on kohalikes jaekettides saadaval põhisortiment (4 õllet), kuid sedagi mitte alati täies mahus. Isegi parima tahtmise juures ei pruugi olla võimalust Tankeri õlut proovida. Näiteks minu kodupoes on vaid Sauna Sessionit saada, mis siis, et aeg-ajalt eelistan ühe IPA. Aga see näitab kui palju saab Eesti turul veel kasvada!

➡ Tankeri pruulikoja ühisrahastuskampaania

Õllede pakkumise mõte on ikkagi see, et investor saaks olla kursis tootevalikuga. Mõnes mõttes on tegu Peter Lynchi raamatust tuttava põhimõttega, et investeeri nendesse toodetesse, mida ise tarbid või näed. Hapuõllesid tavapoodidest just liiga palju veel ei leia, seega on see võimalus tootesortimendist ülevaade anda! 

Tahan siiski toonitada, et investeeringuga kaasnev õlle ei peaks olema investeerimise juures põhiline. Kui investeerid, siis ikka Tankerisse ja nende tulevikupotentsiaali, mitte klaasitäie kesvamärjukese pärast, eks! 

beers

Tankeri ühisrahastuskampaaniasse saad siit ➡ Tankeri pruulikoja ühisrahastuskampaania

2 thoughts on “Tule investeeri Tankeri pruulikotta!

Lisa kommentaar

Täida nõutavad väljad või kliki ikoonile, et sisse logida:

WordPress.com Logo

Sa kommenteerid kasutades oma WordPress.com kontot. Logi välja /  Muuda )

Google photo

Sa kommenteerid kasutades oma Google kontot. Logi välja /  Muuda )

Twitter picture

Sa kommenteerid kasutades oma Twitter kontot. Logi välja /  Muuda )

Facebook photo

Sa kommenteerid kasutades oma Facebook kontot. Logi välja /  Muuda )

Connecting to %s