Kui hooaeg kestab septembrist aprillini

Ühisrahastuses olen Crowdestate’i portfelli likvideerinud ja fookuse järjest enam suunanud Funderbeami. Ma usun, et kasvuettevõtetesse panustamine on pikas jooksus tulusam ning olgem ausad – Crowdestate’i kommunikatsioonioskus on nii olematuks kukkunud, et pole ka suurt põhjust seal investeerida. Vaata või seda lugu Äripäevas, kust selgus, et Crowdestate on mugavalt liikunud Facebooki gruppi administreerima ja seal jagab infot, mida tuleks esmajärgus projekti investoritega jagada.

Siin on minu jaoks kaks fundamentaalselt olulist küsimust:

  1. info peaks esmajärjekorras liikuma projekti investoritele, kes on juba võtnud riski, mitte kusagil poolavatud grupis täiesti suvalisele inimhulgale ja seda ettevõtte tegevjuhi poolt viisil, kus avaldatakse infot, mida tegelikel investoritele pole teatavaks tehtud!
  2. Crowdestate veebis on peale rahastuse saamist projektidel kommentaarium lihtsalt kinni keeratud. Soovitatakse otse võtta ühendust chati või e-maili teel. Vanemast ajast mäletan, et seda õigustati ressursipuudusega – polevat aega käia küsimusi monitoorimas ja nendele vastamas. Aga Facebooki gruppi on aega administreerida? Jah, seda gruppi, mis algupäraselt oli kellegi eraviisilisel algatusel tehtud “suletud grupp”, mida nüüd Crowdestate kaasadministreerima kutsuti. Sinna gruppi kuulub alla 700 liikme, samal ajal on portaalil endal üle 38 tuhande registreeritud kasutaja!

Loit, aeg oleks korra vastustust võtta ja asjad ettevõtte sees läbipaistvamaks muuta! Mul on ääretult kurb, et vastutuse võtmise asemel lastakse asjadel omasoodu minna ja minu hinnangul on Crowdestate’i nõrga kommunikatsiooni tulemuseks tugevalt kahjustunud maine. Kõike seda oleks saanud vältida.

Nüüd aga kasvuettevõtetest.

Kasvuettevõtted

Kuivõrd Crowdestate’ist vabanes veidi kapitali, siis olen seda suunanud Funderbeami kaudu kasvuettevõtetesse. Võtangi siinkohal kaks väga sarnast, kuid samas täiesti erinevat ettevõtet vaatluse alla: Chaga Health ning Boost Yourself.

Mõlema ettevõtte ühisteks nimetajateks võiks nimetada, et nende põhiline hooaeg täna on suhteliselt sarnane: septembrist märtsi-aprillini. Pimedal ajal tuleb inimestele ikka meelde tervise eest hoolitsemine ning just seda kumbki pakub. Chaga Health pakub kase küljes elutsevast seenelisest (must pässik, chaga) ja muudest komponentidest tehtud eliksiiri ning Boost Yourself vastavalt toidulisandit smuutidele ja nüüd ka kollageenitoote kaudu võid pulbrit lisada puhtale veele. Küll aga näen mina hoopis suuremat potentsiaali Boosti uuel tootel ehk tervislikul batoonil, mida seni on müüdud jub 8500 ühikut. Olen isegi batoone söönud ja ei suuda ära kiita. Tõesti on väga head!

Mõlema ettevõtte turuväärtus on praegu ligi 1,5 miljonit eurot, seega on neid koos väga põnev jälgida. Veelgi enam – isegi kolmanda kvartali raport saadeti välja samal päeval ja nii tean, et esimese kolme kvartali müügid on olnud sellised:

  • Chaga Health, 288 000 eurot
  • Boost Yourself, 299 000 eurot

Võib-olla huvitavam on olnud jälgida kampaania ajal tehtud käibeprognooside täitumist. Näiteks Chaga plaanis 2019. aasta käibeks saavutada 575 000 eurot ehk täpselt 50% prognoosist on praeguseks tehtud. Aasta viimane kvartal võiks Chaga jaoks kujuneda kõige suurema müügiga kvartaliks, sest tervisetoode võiks lähenevate jõulude perspektiivis hästi müüa. Sobib ju eliksiir hästi nii jõuluvana kingikotti kui ettevõtete (B2B) jõulukingiks. Teisalt aga suutis Chaga Austraalia turule murda ja utsitan siinkohal kõiki Austraalias resideeruvaid eestlasi Chagat ostma. Veel parem – tule ja osta Funderbeami kaudu Chagas osalus ja hakka investeerima!

Boosti puhul asjad nii roosilised pole olnud. Mul on endale tehtud väga laiapõhine Google Spreadsheet dokument, kuhu olen kõik käibenumbrid üles märkinud. See dokument ütleb, et Boost arvas, et suudab Iirimaa turule sisse murda ja uute toodete kaasabil teha 1,1 miljoni jagu käivet 2019. aastal. Praegu on sellest veidi üle veerandi tehtud ja kuigi aasta lõpp võib olla väga tugev ning senise müügi isegi duubeldada, siis on see ikkagi vaid pool eesmärgist. Olen seni ise talitanud nii, et kõik käibenumbrid jagan kahega ja saan enam-vähem usutava ja realistliku müügikäibe. 80% juhtudest on see märkimisväärselt täpsem kui raha kaasavate firmade oma käibeprognoos. Aga prognoose ongi keeruline teha ja siin ma näpuga näitama ei tahaks hakata.

Edu valem?

Chaga edu valemiks on lühikeses perspektiivis jõulumüük. Pikemas perspektiivis on aga nii, et kui ka sel aastal ongi eliksiirid jõulukingina populaarsed, siis järgmisel aastal selle peale loota ei saa. Ettevõtted lihtsalt ei vii partneritele igal aastal samasugust kingitust! Pigem usun, et Austraalia ja üldse Aasia turg on Chaga võtmeteguriks. USA puhul ma jään veidi konservatiivsemaks, sest kui Aasias võid edukalt müüa tavalist purki pandud õhku, siis USA puhul ma sääraseid hulle trende täheldanud pole. Küll aga on Chaga teinud pingutusi ekspordi suurendamiseks ja pikemas jooksus võivad nad väga edukaks saada.

Boost Yourselfi Iirimaa tees ei ole ennast seni veel välja mänginud ja vähemalt lühiperspektiivis olen ma kindlalt seda meelt, et batoonide müük laiatarbevõrgus, eeskätt just tanklates, on võtmetähtsusega. Kaheraudse asemel üks batoon võtta võib trenditeadlikule näljas hipsterkarule hästi peale minna. Kuidas jõuda Soome-Rootsi tanklakettidesse, vot see on miljoni euro (käibe) küsimus?! Tore on näha pulbrite arengu osas innovatsiooni, kuid mina jätaks tuleviku batoonide päralt. Võib-olla peaks Chaga ja Boosti ühte tuppa korra kokku panema ning kahe peale leidma võimaluse, kuidas tervist edasi viia läbi seenebatoonide? 🙂

Disclaimer: oman osalust nii Chaga Healthis kui Boost Yourselfis.

2 thoughts on “Kui hooaeg kestab septembrist aprillini

Lisa kommentaar

Täida nõutavad väljad või kliki ikoonile, et sisse logida:

WordPress.com Logo

Sa kommenteerid kasutades oma WordPress.com kontot. Logi välja /  Muuda )

Google photo

Sa kommenteerid kasutades oma Google kontot. Logi välja /  Muuda )

Twitter picture

Sa kommenteerid kasutades oma Twitter kontot. Logi välja /  Muuda )

Facebook photo

Sa kommenteerid kasutades oma Facebook kontot. Logi välja /  Muuda )

Connecting to %s