Mis värvi on armastus?*

* Just nii küsis iduinvestor Madis Müür mult mõned päevad tagasi, kui linkisin talle Geeniuse lugu ministri plaanist iduettevõtluse defineerimises korda majja lööma hakata. Mõistan Madise irooniat hästi, sest minagi leian, et ettevõte kutsugu ennast kuidas tahes, peaasi, et ta lisandväärtust loob kas siis juba läbi eduka tegutsemise või ärimudeli valideerimise. Ometigi oleme innovatsioonitahtest kaugemale purjetamas, sest esmasjärgus vajavad igasugused piirid ja definitsioonid paika panemist. Noh, alustame siis näiteks sellest, et definieerime ära mis värvi see armastus siis ikkagi on?

Enne kui oma kasvuettevõtete mõtte juurde lähen, siis seoses Aivar Rehe kurva juhtumiga jagaksin oma emotsioone sellise keerulise teema osas. Paralleelselt lugesin meediast, et kaks noort poissi said vägitükiga hakkama ja tapsid ühe vanema meesterahva. Nagu ikka, siis tagantjärgitarkusena võime lugeda kuhjunud probleemidest, mis lõpptulemusena päädisid elu võtmisega. Samas toonitati korduvalt, et üks noortest meestest oli tubli jalgpallur ja ahhetati sealjuures, et kuidas siis nii küll juhtus? Või võtame Andrus Värniku / Matti Nykäneni teema, kus maailmameistritel oli selge probleem ühiskonnale just kui lubatud normide täitmisega – eeskujulikkusega. Sportlasi on alati eeskujuks toodud ning mulle tundub, et eeskujuks olemist on neilt endilt ka nõutud. Kapoti alt võime tegelikult leida tavalise inimese oma deemonitega, kes juhtumisi on milleski ootamatult head. Vaikimisi ootame eeskuju, kuid kas me tegelikult tahame aru saada, et ideaalset inimest ei ole olemas? Ma ei kiida heaks keelatud ainete kasutamist spordis, kuid vaadates möödunud suusahooaja dopingujuhtumit Eesti sportlastega, siis doping oli järeltulem, kuid juurpõhjus oli kusagil mujal. Mina inimeste sisse ei näe ja võin vaid hinnata, et tegelik valu oli soov või sponsorite nõue esineda hästi, mis tasapisi kulmineerus ühe tagasivõtmatu väärsammuga allakäiguspiraalil. Ometigi käis peale uudise avalikuks tulemist korralik nõiajaht, et kogu “tõde” meestest välja pigistada. On siis selline tõde tegelikult olemas või tuleks vaadata detailidesse ja hinnata millisel momendil piir hea ja halva vahel hägustus ning kuidas saaksime ühiskonnana sellest õppida? Andrus Värniku teema on jällegi selline, et meedia ja me ise oleme võtnud seisukoha, et tegu on eeskujuliku maailmameistriga ning viibutasime näppu, kui alkohol mehe üle võimust sai. Võib-olla oli tegu lihtsalt alkoholiprobleemides inimesega, kes juhtumisi leidis leevendust odaviskest ja oli selles ääretult hea – miks me asju sellistelt ei näe / taha näha? Tulles tagasi Aivar Rehe ja tema ümber keerelnud rahapesuskandaali üle – kas meil on alati õiglane pilt olukorrast, kas me tegelikult ka teame kui palju meedia ja võib-olla muu kapotialune võib inimest mõjutada, et viimase käiguna leitakse lahendus ilmaelust vabatahtliku lahkumisega? Kurb, et sellised asjad juhtuvad, kuid igal tagajärjel on põhjus.

Kasvuettevõtted panevad jätkuvalt väga hästi. Minu kõige suurem üllatus on seni olnud Boost Yourselfi batoonid. Kirjutasin selle kohta mõned mõtted Facebooki, sest olen väga positiivselt üllatunud. Jah, need batoonid on kuratlikult kallid võrreldes müslibatoonidega (2,5 eurot batoon, hulgi ostes saab ka alla 2 euro tükist, seda siis hulgi ostes või kontole preemiapunkte kogudes), kuid nad täidavad kõhtu päris hästi ja ei ole tegelikult võrreldavad klassikalise müsli- või kaerahelbepõhise snäkiga. boost.png

Augustis müüdi 3000 batooni ning ma usun, et kui saavad tanklakettidesse sisse ning batoonid leiavad tee jaekettidesse, siis see batoon võiks 10 tuhat tükki kuus kindlasti müüa, seda enam, et Iirimaa asemel on püünele astunud Rootsi jaeketid ning miks mitte ka neisse batoone pakkuda? Peter Lynchilikult proovisin toote ära, lugesin kuuülevaate läbi ja ostsin osakuid juurde. Täiesti narr analüüsimeetod (ma tean), kuid selles batoonis on minu meelest eduloopotentsiaal olemas.

Tanker kasvab samuti väga hästi. Augustis tehti kõigi aegade rekord ja õlut müüdi 78 tuhande euro eest. Juulis vastavalt 62 tuhande eest. Kui nüüd 2020. aastal soodusmääraga aktsiisimaksu alla minev kogus tõstetakse seniselt 600 tuhadelt liitrilt (aastas) 1,5 miljoni liitri peale, siis pole mingit põhjust miks Tanker ei peaks gaasi juurde andma. Uusi õllesid tuleb iga kuu peale ja mulle tundub, et suurem purk (440ml vs tavapärane 330ml) müüb hästi. Käin kodupoes sageli Tankeri, Nudisti, La Muu ja Chaga leti ääres vaatamas väljapandud varude muutuseid (ja toodet ettepoole tõstmas) ning Tanker liigub päris hästi hoolimata sellest, et toode on kõige alumisele letile ära peidetud ja kollast silti olen ma näinud täpselt 1 korra.
 „Tähelepanu! Tegemist on alkoholiga. Alkohol võib kahjustada teie tervist.”

Nudistil on elu olnud oodatust karmim. Taheti teha käesoleval aastal 1 miljoni euro eest müüki, kuid tegelik tulemus maandub tõenäoliselt sinna 850-870 tuhande euro kanti. See ei ole halb tulemus, sest eelmisel aastal müüdi ca 620 tuhande eest. Ettevõte on selges kasvus ning toode on pidevas kampaanias. Soodsam hind tähendab paremat kättesaadavust ja loodetavasti resulteerub selles, et Eesti inimene valib välismaise joogi asemel kodumaist. Fookus on praegu selgelt Soome peal, kus tehakse väga agressiivset turundust. Kuigi loodeti saada ALKO nimistusse juba kesksuvel, siis see realiseerus septembris. Ma ütleks, et Nudistiga ei ole katki mitte midagi, sest meeskond paneb jätkuvalt väga hästi.
 „Tähelepanu! Tegemist on alkoholiga. Alkohol võib kahjustada teie tervist.”

Siidrikoda peaks olema tootmishoone valmis saanud ja mulle teeb eriti head meelt see, et Viljandi folgi kaudu suudeti müüa Hämeenlinna keskaja päevadele korralik kogus Eesti õuntest valmistatud siidrit. Lisaks on lastele arendatud Vahukassi nimeline jook õunast ja vaarikast. Ekspordiga on lood kehvad olnud, kuid loodan, et ka seal on peale kiiret õunade korjamise ja tootmise ehitamise perioodi aega leida keegi, kes oleks sobiva kontaktibaasi ja kogemusega.
 „Tähelepanu! Tegemist on alkoholiga. Alkohol võib kahjustada teie tervist.”

Chaga Health on Facebookis veidi puid alla saanud musta pässikuga kaskede nakatamise teemal. Kuivõrd musta pässikut võiks olla rohkem saada, siis on Chaga inimesed rääkinud, et leidke omale isiklik kaasik, nakatage puud musta pässikuga ja nemad on nõus saagi ära ostma. Soomes on selline kultuurkasvatamine päris moes ja oleks Eestiski aeg metsa väärindada. Tagasisidena tuli kiiresti väide, et tegu on parasiidiga, mis imeb kasest kõik hea välja ja hiljem ei jää puust järgi midagi. Soome kogemusel on siiski võimalik kasepalk hiljem müüa küttepuuks või paberipuiduks ning puu äramädanemist karta ei maksa. Mis puutub “kõige hea väljaimemisse”, siis kase maharaiumine küttepuuks ilma pässikuta ei ole ilmtingimata parem lahendus. Poes käies olen tähele pannud, et külmkuivatatud marjad just liiga kiiresti ei liigu ning ettevõte edu sõltub selgelt eliksiiridest. Augustis sai Tõrva tootmishoone valmis ning kuivõrd septembriga hakkas hooaeg pihta, siis tulemusi näeme ilmselt uue aasta alguse paiku. Funderbeami järelturul on näha vankumatut usku Chagasse, sest hind on stabiilselt 10-20% kõrgemal võrreldes investeerimisperioodiga. Muidugi peab lisama, et vabas kauplemises on osakuid päris vähe ja eks see hoiab hinda paremini (spekulante on vähe, kui üldse).

La Muu eufooria on kiiresti üle läinud, sest olen paar aktsiat saanud juurde osta alla “IPO” hinda. Mul on selle ettevõttega jätkuvalt kahetised tunded. Ühelt poolt tundub vahva ettevõtmine, kuid investeerimisel ei saa “vahva” olla kriteeriumiks. Teiselt poolt jällegi näen, et muude ettevõtetega võrreldes on nad pigem soodsamad, st turukapitalisatsioon (2,4 miljonit eurot) jagatud müügituluga (hindan, et teevad ca 900 tuhat sel aastal) tuleks P/S kordaja sinna 2,6 kanti. Tankeril on oodatav P/S 3,5-4, Nudistil 3,5-4, Boostil 3, Bikeepil ca 8. See kordaja näitab, et kui mitu eurot tuleb täna maksta ettevõtte eest, et saada 1 euro jagu müügitulu. Kasvuettevõtted ei näita veel kasumit või on see kasum volatiilne, et P/E suhet mitte jälgida. Nende puhul on oluline müügikäive ja eks ma olen lihtsalt suhestanud seda turukapitalisatsiooni, et üldse mingit võrreldavat numbrit saada. On ju selge, et P/S sõltub turukapitalisatsioonist ja müügist ning mõlema kasvukiirus võib olla erinev. Näiteks Bikeep on juba nii rahvusvaheliseks ennast tõmmanud, et kui neil toimub käibes (ootamatu) hüpe, siis võib P/S päris kiiresti alla tulla.

Muude ettevõtete puhul olen asja veidi vahest uurinud, kuid suuremat positsiooni pole praegu veel kavas võtta. Kui, siis suurendan olemasolevaid positsioone. Muidugi tasub tähele panna ettevõtete tegutsemise hooajalisust. Boost Yourself ja Chaga müüvad hästi pimedal ajal, kui kehale on energiat vaja (september-aprill), õllesõbrad kogunevad mättale alles siis kui päike välja tuleb (aprill-august).

Funderbeam sai Singapuris litsentsi ja üheks teesiks on mul ka see, et uute investorite pealetung tõstab olemasolemasolevate ettevõtete suhtes huvi.

2 thoughts on “Mis värvi on armastus?*

    • Tauri

      Ikka võtsin, kuid mõtlesin selle investeeringu üle rahulikult järgi ja likvideerisin nii 20% kasumiga. Tagasivaatepeegel ütleb, et kaotasin sadu protsente kasumit, kuid ma olen ise rahul. Investeering peab portfelli sobima ja mul ei olnud tunnet, et UpSteam oleks minu jaoks tol momendil õige olnud.

      Liked by 1 person

Lisa kommentaar

Täida nõutavad väljad või kliki ikoonile, et sisse logida:

WordPress.com Logo

Sa kommenteerid kasutades oma WordPress.com kontot. Logi välja /  Muuda )

Google photo

Sa kommenteerid kasutades oma Google kontot. Logi välja /  Muuda )

Twitter picture

Sa kommenteerid kasutades oma Twitter kontot. Logi välja /  Muuda )

Facebook photo

Sa kommenteerid kasutades oma Facebook kontot. Logi välja /  Muuda )

Connecting to %s