Peenjoogivabrik Nudist – mis juhtub siis, kui CEO võtab end alasti?

Kuigi Fundwise on siit ja seal nuuti saanud, siis tuleb meil kõigil Henri meeskonna ees müts maha võtta. Paari-nelja aastaga on tuule tiibadesse saanud elektrirataste tootja Ampler, Siirdikoda ja Peenjoogivabrik Nudist. Kuuldavasti on uut rahastusvooru  kõrgema valuatsiooni pealt ette valmistamas ka Belief Energiavesi.

Loomulikult leidub kampaaniaid, mis ei ole nii hästi õnnestunud, näiteks eestimaiseks Amazoniks saada soovinud tööriistarent RentMarket on minu teada ammu tegevuse lõpetanud. Suuremaid uudiseid pole tulnud ka Juhanson OÜ edendatavast Oivalise Tervisliku Tordi (OTT) tegemistest, muudest rääkimata. Pärnu mängubüroo vist veel tegutseb, vähemalt midagi ma nende kohta just kui mäletaks?

Siidrikoja ja Peenjoogivabrik Nudisti tegemistesse investeerisin väikese summa isegi. Amplerit väga ei kaalunud, sest algusajal olid nende jalgrattad rohkem kui õudsad, küll aga on asi nüüdseks muutunud ja läbi Funderbeami olen igaks juhuks ühe laenutüki haaranud. Mis nad aga täna müükidega teevad on täiesti fenomenaalne. Mais müüdi rattaid üle kolmveerandi miljoni euro eest, see on sama palju kui ettevõtte turuväärtus 2015. aasta rahakaasamise ajal! Energiaveega oli mul dilemma, sest märkida soovisin, kuid kapitali polnud. Oleks sinna osaluse võtnud, siis sisuliselt kõik kolm investeeringut oleksid jackpoti toonud.

Praegu aga soovin keskenduda Nudisti tegemistele. Kes veel ei tea, siis Nudist on just lõpetamas raha kaasamist ning vähemalt praegu võib öelda, et 500 tuhat eurot veidi alla 3 miljoni eurose väärtuse pealt tuli kokku kiiremini kui arvata oleks osanud. Tegelikult oleks Nudist võinud kampaaniat kaks kuud lahti hoida ja kõvat turundust saada, kuid otsustati asi kiiresti ära lõpetada, et siis juba Soome turule keskenduda. Noh, kui nad ise ennast ei tutvusta, siis mis mul muud üle jääb – teen seda ise!

Panen siia igaks juhuks reklaamiseaduse paragrahv 28 lõige 7 hoiatava teksti kirja: «Tähelepanu! Tegemist on alkoholiga. Alkohol võib kahjustada teie tervist.»

Peenjoogivabrik Nudist – kolme toote ime?

Nudisti kohta ajendas mind tegelikult kirjutama nende 2018. aasta oktoobri ülevaade, mis Fundwise’i investoritele saadeti ja mida ma hilisõhtul innuga lugesin. Nudist lihtsalt kasvas nii kiiresti, et ega neil raporteid polnud aega saata rohkem kui mõni. Olen neid Instagrammi kaudu nüüd jälginud ja näiteks Bon Jovi kontsertil oli neil 4 müügitelki üleval. Tegelikult jälgin kõiki oma ettevõtteid Instagrammis ja olen jõudnud ilmselgele arusaamale, et su toode võib olla keskpärane, kuid turundus peab olema esmaklassiline. Nudist seda tegelikult ongi: mitte alkoholitootja, vaid müügiettevõte. Alkoholi tehakse lihtsalt kõrvaltootena, et midagi müüa oleks. 🙂

Olen ka aru saanud, et võrreldes Siidrikojaga on Nudistis pauku palju rohkem sees. Nüüd tuleb vaid gaasi anda, et turust maksimaalne võtta. Neil oli algselt plaanis investorite meeleheaks dividendi maksta juba 2021. aastal, kuid Funderbeami kampaanias dividendide kohta enam juttu ei tehta. Pigem soovitakse ettevõte kasvatada 2024. aastaks 45 miljoniliseks ja siis 2027 müüa kogu ettevõte 100 miljoni pealt maha või võtta plaan B kasutusele ehk minna 2024. aastal börsile (First North alternatiivturg). Päris optimistlik kava arvestades, et täna on ettevõtte väärtuseks pelgalt 3 miljonit eurot ja tootmisliinilt tuleb vaid kolme fake champagne toodet. Siidrid on tänaseks vist oma otsa saanud, sest e-poes on kõik väljamüüdud.

Mulle dividendide maksmise plaan ei meeldi, vähemalt mitte ennem kui turu haripunkt on kätte saadud. Pole mõtet kasvu kinni pidada lihtsalt seetõttu, et investor grammi võrra varem grammi võrra rohkem ajutiselt rahul oleks. See on nagu see blondiini

Küll aga on 3 joogiga ettevõttest 15 korda kasvu oodata võib-olla palju, mistõttu uurisin, et kas suveks on uusi tooteid planeeritud. CEO Mihkel Männik jäi kidakeelseks ja ütles, et kindlasti tuleb, kuid las see olla üllatuseks. Kes tahab teistsugust üllatust kohe kätte saada, siis võib selle asemel maksta 1,49 eurot ja vaadata Mihkli paljast peed siitDon’t ask me why..

Olen erinevate inimestega Eesti alkoholist juttu teinud ja Nudistile on tulnud positiivne tagasiside. Siidrid olid pigem “meh” ja eelistati Siidrikoda (hea toode, s!tt turundus vs keskpärane toode ja hea turundus – mõtle korra veel kumb võidab!), kuid vahuveinide osas pidi Rabarbra ikka jalust maha rebima. Pole tarvis Hollykasse higise rahvamassi vahele selleks ennast hõõruma minna! Võta pudel head jooki, naudi seda parimate sõpradega ja tunne elust sooja suve saatel mõnel terrassil mõnu. Kusjuures, olles ise Rabarbrat proovinud, siis pean tõdema, et kui sa oled magustatud odavjoogiga harjunud, siis Rabarbra võib Sind esialgu külmaks jätta, seal tõesti pole magusaineid eraldi lisatud. Aga eks see oleks samasugune ristisõda nagu käsitööõlledega praegu kogen. Just nädalavahetusel öeldi, et ostaks käsitööõlut küll, aga see on liiga kallis. Tegelikult pole vaja kuuspakki reede õhtul sisse kallutada, vaid piisab kahest-kolmest pudelist intensiivse maitsega õllest (näiteks Tankeri valikust) ning hind on tegelikult sama. Joomiskultuuri tuleb muuta edulisemaks, et tarbiksime kvaliteetset toodangut, kuid siis ka pigem vähem.

Finantsvaade

Nudisti positiivseks omaduseks on oskus olla jalgadega maas. 2017. aastal sooviti teha 100 tuhat eurot käivet ja olla kasumis, tulemus oli märkimisväärselt parem: 175 tuhat käivet ja 31 tuhat kasumit. 2018. aasta lõpu poole usuti, et 600 tuhat käivet ja 100 tuhat eurot kasumit on tehtav, tegelik tulemus oli 619 tuhat käivet ja 111 tuhat kasumit. 2019. aasta prognoos oli 2018. aasta keskel 1,2 miljonit, nüüd on see igaks juhuks korrigeeritud 1,05 miljoni juurde. Ei imestaks, kui tegelik tulemus on lõpuks üle 1,25 miljoni euro.

Saan tuua näite 2017. aasta prognooside kohta: juuni-juuli-august (2018) loodeti teenida tulu kokku 100 tuhat eurot, tegelikult tehti keskmiselt ühe suvekuuga 100 tuhat ära. Prognoosimine on tänamatu töö, kuid vaatan siin ammulisui Siidrikoja prognoosile otsa. Seal on kirjas, et käesoleval aastal kavatsetakse 476 tuhande euro eest müüa. Esimese kvartali müük oli 18 165 eurot. Kuidas?

Kui vaatame ettevõtte väärtuse suhet müügitulusse, siis:

  • Siidrikoda P/S = 3,05 / 0,122 = 25
  • Nudist P/S = 3,25 / 0,619 = 5,25

Kasutasin ettevõtte väärtuseks Nudisti puhul nende eeldatavat valuatsiooni peale raha kaasamist, Siidrikoja puhul arvestasin laenutüki hinna kaudu välja turukapitalisatsiooni ja tegin tagasivaatavalt 2018. aasta numbrite müügi kohta hinnangu. Isegi kui Siidrikoda suudab 475 tuhande euro eest müüa ning Nudist jääb 2018. aastaga võrreldes samale tulemusele (619 tuhat), siis ka sellisel juhul on Nudist odavam. Omaette küsimus on pika jooksu hindamine, kus Siidrikojal võib oma tehase ja uue püreeliiniga olla rohkem potentsiaali, kuid selle realiseerumine on pigem paari aasta pärast tulevikus.

Siidrikoda ei ole halb, kuid vajab väga agressiivset turundust, et ennast müüa. Õnneks on ka neil vahuveinid olemas (Rosie ja Rosanna), pange vaid Instagram tööle ja saatke müügimesilased messidele ja festivalidele!

Kokkuvõttes pean jällegi tänama seda aega, kus ma elan. Kümme aastat tagasi polnuks mul võimalik investeerida ägedatesse Eesti ettevõtetesse. Nüüd on. Ja uskuge mind, see on nakkav. Eile käisime naisega väljas söömas ja joogikaarti sirvides küsisin kohe, et kas saab ehk aidata heade jookide sortimenti saamisega. Peaksin olema päris sotu, kui sellist asja ei küsiks. Oma ettevõtete käekäigule tuleb maksimaalselt kaasa aidata!

Lahtiütleja: minu portfellis on Siidrikoda, Tanker, Ampler ja Peenjoogivabrik Nudisti osakuid.

«Tähelepanu! Tegemist on alkoholiga. Alkohol võib kahjustada teie tervist.»

Tunnuspilt on ekraanipauk https://nudistdrink.com/ veebist.

8 kommentaari “Peenjoogivabrik Nudist – mis juhtub siis, kui CEO võtab end alasti?

  1. Urmo

    Nagu ma aru saan, siis oled sa Nudisti panustanud nii fundwise kui ka funderbeami kaudu. Kas sa oled välja arvutanud ka hetkel oma soetatud osakute (2017 ja 2019) väärtuse tänasel päeval?

    Meeldib

    • Tauri

      Ei ole, kuid see ei tohiks ka keeruline olla.

      2017 investeerisin 250 eurot, toona oli turukapitalisatsioon ca 850 tuhat. 2019. aastal tõsteti kapitali 2,75 miljoni peale, see tõuseb kohe ligi 3 miljoni peale, sest teine tiir tuli veidi kallimalt sisse (esmainvesteerimise võlud). Põhimõtteliselt on hind kasvanud veidi üle 3x, seega minu 250 eurone osak oleks praegu 750-850 euro juures.

      Meeldib

  2. Marten

    See Beliefi kommentaar Funderbeamis sul ikka veits jämedakoeline ausalt öeldes. Küsimused on õigustatud, aga esitamise viis on umbes selline, et tegu on käpardite ja suure suuga aferistidega, et oled selles osas oma otsuse juba teinud enne vastuse saamist. Millest selline antipaatia? Loodame, et see väga palju investoreid eemale ei peleta.

    Liked by 1 person

    • Tauri

      Väikestesse ettevõtetesse investeerimine tähendab, et sa usaldad eeskätt meeskonda. Ei loe idee, vaid selle teostamine jätkusuutlikul viisil. Sealhulgas satub teele problemaatilisi kliente või pahuraid investoreid, kes tuleb maha rahustada ning ettevõtte jaoks õigele kursile suunata.

      Küsimuse esitamise toon ja viis oli taotluslik, et näha reageeringut probleemse olukorraga tegelemisel. Mina olen selle vastusega seal päris rahul ja ütlen, et ratsionaalselt käituv ja emotsioone pigem eirav juhtkond on väärt investeeringut. Äriplaan võib ebaõnnestuda, asju võib juhtuda, kuid kommunikatsiooni saab alati teha maksimaalselt hästi.

      #kõikeiolealatiniinagupaistab 🙂

      Liked by 1 person

  3. Henri Laupmaa

    Täpsustuseks sellele lõigule: “Loomulikult leidub kampaaniaid, mis ei ole nii hästi õnnestunud, näiteks eestimaiseks Amazoniks saada soovinud tööriistarent RentMarket on minu teada ammu tegevuse lõpetanud. Suuremaid uudiseid pole tulnud ka Juhanson OÜ edendatavast Oivalise Tervisliku Tordi (OTT) tegemistest, muudest rääkimata. Pärnu mängubüroo vist veel tegutseb, vähemalt midagi ma nende kohta just kui mäletaks?”

    Kõik ettevõtted kes on meie kaudu raha kaasanud on edasi tegutsemas peale Rentmarketi kes kaasas 2015 sügisel meie kaudu €12K. Framed by Karl on ka hetkel – pärast EASi tagasinõuet neile – küsimuse ees kas veel raha kaasata või sulgeda.

    Tõsi on see, et kõige paremat tulemust on seni teinud Ampler, Siidrikoda ja Nudist.

    Funderbeamis on seni hapuks läinud Shipitwise 500K investeering.

    Meeldib

  4. Tauri

    Shipitwise ei ole veel hapuks läinud. See pole veel läbi kuniks see pole läbi!

    Henri, RentMarket ja OTT pole kriitikaks, sest oleks päris naiivne arvata, et kõik ettevõtmised algfaasis õnnestuvad. Ei õnnestu ja ei tohigi õnnestuda, mingi looduslik valik peab jääma. Mõistan, et Funderbeami mahud on Fundwise’l eest ära jooksnud, kuid see pole nüüd koht, et peaks konkurendi peale hakkama näpuga näitama. Tooge aga ise põnevaid ettevõtteid peale!

    Meeldib

Lisa kommentaar

Täida nõutavad väljad või kliki ikoonile, et sisse logida:

WordPress.com Logo

Sa kommenteerid kasutades oma WordPress.com kontot. Logi välja /  Muuda )

Twitter picture

Sa kommenteerid kasutades oma Twitter kontot. Logi välja /  Muuda )

Facebook photo

Sa kommenteerid kasutades oma Facebook kontot. Logi välja /  Muuda )

Connecting to %s