BoostMe ja Chaga

Boost Yourselfi rahakogumise kampaania saab täna lõpu ja seoses sellega luusisin veidi mööda blogosfääri ringi. Tahtsin saada tunnetust, kuidas ettevõttesse suhtutakse ja kust mujalt arvamusi koguda, kui mitte staarinvestor Madis Müüri Rahaasjade blogist? Madisel on selline muhe kolm-keerdu-üle-optimaalse-vindi suhtumine, mis tõmbab kommentaariumis ligi tasakaalustavat vaadet. Kuna aga maailm ei ole alati must-valge, siis jagan samal teemal veidi omi mõtteid – suurepärane võimalust tänasesse vihmasesse päeva veel veidi halli tooni lisada!

Gunnar kirjutab

Päris mitmete Eesti rahastamissoovijate puhul hakkab tekkima muster. Alustasime äri, esimestel aastatel müük tõusis. Siis jäi kasv kinni. Uups, eelmisel aastal müük hoopis langes ja raha hakkab otsa saama. Nüüd tuli mõte, et kaasaks raha ühisrahastuses! Lubaks skaleerida, ja hakata rahvusvaheliselt edukaks, mujal ju turg suurem ja ostja jõukam. Jagaks ilusaid lubadusi ja joonistaks uhkeid graafikuid. Mis sellest, et tootel mingeid eeliseid ega unikaalset eristuvust pole. Barjäär konkurentidele on ümmargune null. Edukat kogemust välismaale müümisest samuti pole. Väikeses mahus tootmine on pööraselt kallis võrreldes nnde konkurentidega, kellel juba maht käes. No ei suuda see firma mitte mingi nipiga IE turul mõne kuuga veebipoest oma tooteid 400000€ eest müüa, see välisturgude konkurentsis müügi kasvatamine pole üldse mingi nii lihtne tegevus nagu ette kujutatakse. Batoonide lisamine sortimenti tundub küll huvitava arenguna, ent selles vallas on juba tegijaid nagu kirjusid koeri ja batoonid pole e-poe toode, edukaks müügiks peavad olema jaotusvõrgus impulssostu positsioonid. Sama mustri esindajad on nii Vestige Verdant, Chaga kui Boost Yourself. Viimane küll ehk tõesti tundub neist kõige asjalikum, erinevalt Chagast näiteks neil vähemalt normaalne kaubamärk ja domeen, sellegipoolest vajati viimasel hetkel siia Madise promopostitust (ega Madis ju seda väga teha tahtnud, pole tal omalgi nii suurt usku nendesse lubadustesse), aga Lead Invest OÜ äri tahab ajamist, eksole. Mingi väikese kopika ilmselt panen sinna isegi, aga sorry, selle postituse stiil ja pealkiri ajas kirjutama, realiteetide lihtsalt emotsionaalne ilusamaks rääkimine pole ilus. See ettevõte jagab lubadusi ikka väga kergekäeliselt ja jääb nende täitmisega jänni.

Vestige Verdanti jätsin kõrvale, sest see ettevõte mind lihtsalt ei huvita. Küll aga on muster ilmne nii Chaga OÜ kui Boostme OÜ puhul. Chaga käibe tipp oli 2016. aastal ja BoostMe tipp 2017. aastal. Veelgi enam – nagu öeldakse, siis on iga omakapitali tõstva väikefirma parimaks oskuseks Excelis tulevikunumbreid kokku joonistada ja ka selle eesmärgiga on mõlemad ettevõtted hästi hakkama saanud. Chaga lubas teha 575 tuhat eurot käivet ja BoostMe veidi üle 1,1 miljoni euro 2019. aasta jooksul.

Screenshot 2019-05-02 at 14.44.22.png

Juurpõhjustesse süübides selgub, et Chaga on toorainemüüki asendamas omatehtud eliksiiridega. Põhimõtteliselt täidetakse iga majandusteoreetiku märga unistust, kus puupalgi riigist väljavedamise asemel ehitatakse sellest ekspordikõlbulikku moodulmaja või mööblit. Paraku tuleb siirdeprotsessis arvestada käibelangusega, sest eliksiiri tuleb uuele sihtturule tutvustada ning vajaliku koguse tootmiseks on vaja teistsugust tootmisvõimekust.

Tutvustamisega on asjad juba päris hästi. Uuenenud disainiga veebipood müüs esimeses kvartalis ligi 16 tuhande euro eest kaupa, juba on leitud brändisaadikuid ning väidetavalt käib suurem läbirääkimine koostöös ülemaailmse mõjutajaga (influencer). Teises kvartalis valmistatakse turundusmaterjale näiteks Omaani turule, sest üks omanikest on sealt pärit ja tõenäoliselt omab mingisugust kontaktibaasi edasimüüjatele (kohaliku telekomi juht võiks ju tuntud olla?).

BoostMe kirjutas investoritele suunatud dokumentides mitte-eestlasliku avameelsusega 2018. aasta ebaõnnestumiste kohta. Maailm olla sedavõrd põnev koht, et raha teeniv Eesti turg jäi unarusse ja uute toodete lansseerimine ebaõnnestus. Järeldusi tehti juba möödunud aasta lõpus ja olukorra parendamine on tulemust andnud: esimese kvartali käive oli aastases võrdluses 15,6% kõrgem ning käesoleva aasta finantsplaani suhtes +1,9% parem. Lisaks oli aprillikuu esimesed kaks nädalat lausa 65% parema müügitulemusega aastases võrlduses. Kui 2018. aasta lõpetati 55 tuhande eurose kahjumiga, siis esimesed kolm kuud on kõik olnud kasumlikud.

BoostMe ja Chaga ühine nimetaja on selge: muutuseid tehti ennem kui rahakaasamisega uut kapitali peale saadi.

Suurem küsimus on finantsplaani paikapidavuses. Chaga tegi esimeses kvartalis käivet 56 tuhat eurot, mis on veidi alla 10% aasta müügiplaanist. BoostMe tempokus oli suhteliselt sarnane: 133 tuhat eurot planeeritud 1,1 miljoni suhtes. Mõlema puhul on selgelt laual küsimus: kuidas te kavatsete 75% ajaga teha puuduolevad 90% müügist vajaliku tulemuse saavutamiseks?

Chaga puhul olen ma ise optimistlikum. Alkoholivaba eliksiiri võib nüüd palju laiemale tarbijaskonnale müüa, kuid esimese kvartali raportist selgub, et aprilli, mai ja juuni müük jääb plaanide kohaselt olemasolevale tasemele ehk nii 30 tuhat eurot kuus. Möödunud aasta müüke vaadates on näha, et suurem müük peaks pihta hakkama septembris. Juba siis suudeti 50 tuhande eest kuus müüa ning praegune 70 tuhandene plaan ei ole üle mõistuse kõrgem. Vaikselt kombatakse maad jõuluperioodiks, sest eliksiir võiks sobida business-to-business klientide kingikorvi.

BoostMe osas jään isegi veidi nõutuks. Batoonid peaksid äritegevuse päästma, sest nende funktsionaalsus pidavat olema konkurentidest parem. Küll aga on Prismas viis meetrit batooniletti, kust võib leida igasuguse hinnaklassiga batoone, millest läbinärimine nõuab erilisi teadmisi. Minul seda ei ole ja seega ei saaks ma 3 eurosest batoonisnäkist lihtsalt aru. Pigem jälgin toidusegude arengut, sest Boostme on selgelt lugude müüja ja seal on klient nõus preemiumi maksma, umbes nii nagu Apple telefoni uut mudelit ostetakse põhimõttel: “Jää vait ja võta mu raha!” Võib-olla töötab sama lähenemine batoonide puhul, kuid enne kui pole näinud, siis ei usu.

Ilmsegelt on tegu erinevate toodetega, mis kõnetavad erinevaid inimesi. Edu saavutamiseks ei ole vaja müüa toodet, vaid lugu ja selles osas on mõlemal ettevõttel kodutöö hästi tehtud. Küll aga tasub mõelda, et kui nad suudavad Tootsilikult pool plaanist ära teha, kas saadav tulemus oleks rahuldav? Olen tähele pannud, et investorite ootused on teinekord kõik või mitte midagi! Ometigi binaarset äriajamist pole olemas. Seega võta käibenumbrid, jaga keskmise ostukorvi hinnaga ja mõtle kui palju kliente on ettevõttel vaja leida müügitulemuse tegemiseks? Kas see on tegelikult ka tehtav?

Lahtiütleja: osalesin Chaga OÜ omakapitali tõstmises ning plaanin osaleda ka BoostMe pakkumises.

Advertisements

One thought on “BoostMe ja Chaga

Lisa kommentaar

Täida nõutavad väljad või kliki ikoonile, et sisse logida:

WordPress.com Logo

Sa kommenteerid kasutades oma WordPress.com kontot. Logi välja /  Muuda )

Google photo

Sa kommenteerid kasutades oma Google kontot. Logi välja /  Muuda )

Twitter picture

Sa kommenteerid kasutades oma Twitter kontot. Logi välja /  Muuda )

Facebook photo

Sa kommenteerid kasutades oma Facebook kontot. Logi välja /  Muuda )

Connecting to %s