Investeerimisvõimalus: supertoidud

Sõbrad Sven ja Teet on otsustanud oma supertoitudega tegeleva ettevõttega minna Iirimaa turgu vallutama ja paluvad investoritelt usaldust (ja raha) eesmärkide täitmiseks. Kuivõrd olen ise nende tegevust jälginud alates 2015. aastast, mil äriga alustati, siis seda enam olin huvitatud isegi investeerima. Tegelikult on see võimalus jätkuvalt aktiivne ja kõik huvilised võivad enne minu jutu lugemist minna otse kampaanialehele Funderbeamis.

Funderbeamist

Funderbeami algusaja investeerimispakkumised jätsid mind suhteliselt külmaks. See oligi aeg, kus sisuliselt iga ettevõte soovis kapitali mingisuguse katsetamata turuniši testimiseks. Võtame või Shipitwise’i, mis kolm tiiru kapitali kaasas (kokku 464k€), kuid ikkagi oli töökeskkond mürgine, rahvas jooksis laiali ja tänaseks pole ettevõtte elujõulisus kindel. Aga sellised asjad juhtuvadki uute ettevõtetega, mille toote ja turu sobivus on testimata. Võinuks ka juhtuda, et Shipitwise avastanuks suure potentsiaaliga niši (a’la Uber, Bolt või AirBnB), millele oleks kõrge kaarega lend kosmosesse järgnenud. Iduinvesteerimine on karm ja kõigile see ei sobi. Näiteks mulle. Õnneks on asjad muutunud ja päris palju tuleb pakkumisele ettevõtteid, mille turg on testitud ja kapitali on vaja kasvu kiirendamiseks.

Oletame, et mulle pakutakse järgnevat kahte investeerimisvõimalust:

  1. kõrge risk, tootluspotentsiaal 10x alginvesteeringu suhtes
  2. keskmine risk, tootluspotentsiaal 3-5x alginvesteeringu suhtes

Minu valik oleks keskmine risk ja madalam tootluspotentsiaal. Üldiselt tähendab keskmine risk seda, et ettevõte on tõestanud product-market-fit’i (PMF) ehk toote ja turu sobivuse ja see vajab kasvuks raha. Võib-olla on teadmata ettevõtte sisemine kasvupotentsiaal, mis võib pärssida tulevikuperspektiive, kuid suures pildis on ettevõte toimiv ja suudab vabalt genereerida sada või paarsada tuhat eurot käivet aastas. Sellise ettevõtte risk on idufirmast madalam, sest turu vajadus tootele on kindlaks tehtud. Pole siis imestada, et oleme (koos abikaasaga) investeerinud läbi Funderbeami näiteks Siidrikoja, Tankeri, Chaga ja Bikeepi pakkumistesse ning samuti oleme huvitumas Boost Yourselfi kampaaniast.

Boostme OÜ ehk Boost Yourself

Boostme OÜ meeskond. Kilesussid on lahedad!

Nagu kirjeldasin, siis Boosti tegemistel olen kõrvaltvaatajana silma peal hoidnud 2015. aastast. Mind paelub nende oskus leida esindajaid (ambassador), kes mööda maailma ringi rullivad ja (bikiini)pilte koos supertoidukotiga teevad. Pean pidevalt meeles, et isegi halba toodet on võimalik väga edukalt turundada ja turunduse osa on neil väga korras. Patt on aga tõdeda, et seni pole ma ühtegi kotti supertoitu ostnud. Ma isegi ei tea miks, sest tooted on nende enda e-poest ja My Looki poest kättesaadavad, samuti on lisandunud müügikohtadele näiteks Selver ja COOP. Vaadates, et mehed alustasid paari tuhande euroga ja kasvatasid müüginumbrid kiiresti poole miljoni euro juurde, siis usun, et toode on samuti väga hea. Topeltvõit: toode hea ja turundus tasemel!

Täna on Boosti tooteid võimalik osta sisuliselt üle maailma. Küll aga võetakse Iirimaa ette nii, et sinna tuleb jalg füüsiliselt maha saada, st otsitakse kohapealseid edasimüüjaid. Küsisin Teedult: “Miks Iirimaa?” ja vastuse leidsin kampaaniavideost: Iirimaa on Eesti järel teisel kohal ostude poolest ja seega on mõistlik taguda rauda, mis on juba vähemalt soe. Peale Iirimaad näeb plaan ette USA turu. Kui lühiajalised plaanid realiseeruvad, siis juba käesoleval aastal tehakse 1,1 miljonit eurot müüki. See on 3 korda kasvu 2018. aasta 350 tuhande pealt! 2022. aasta plaan on eriti põnev: 5,3 miljonit käivet ja 1 miljon kasumit. Proovige nüüd Tallinna Kaubamajale või Tallinna Veele selgitada, et meil oleks vaja vähemalt 3x kasvada! 🙂

Kuna väikesed ettevõtted peavad ennast tegema mingil viisil investoritele atraktiivseks, siis minu teada soovitakse alates 2022 hakata dividendi maksma, seda õnneks mõistlikult ehk nii 15% EBITDAst. Mind mõnevõrra hirmutavad pakkumised, kus dividendi lubatakse maksta rohkem kui 50% kasumist, sest noored ettevõtted vajavad kapitali arenemiseks, mitte väljamakseteks. Selles osas on ettevõttega kõik väga hästi.

Ettevõtte väärtuseks hinnatakse praegu pre-money faasis 1,5 miljonit eurot. 2017. aastal tehti ligi 500k€ käivet, 2018. aastal 350k€. Tanker sai 500k€ pealt pre-money hinnaks 2,8 miljonit eurot. 

Olen veidi saanud sirvida Boosti pitch decki ja sealt võis lugeda välja põnevat infot, mis meie investeerimisotsust kiiremini vormida aitas. Kui tavaliselt ei julgeta halvast rääkida, siis Boosti tutvustuses oli lausa peatükk selle kohta, kuidas 2018. aasta käive langes, sest fookus oli liigselt ekspordipotentsiaali rakendamisel ja koduturu unarusse jätmisel. Viga tehtud, mõjuga arvestatud ja sel aastal on muutusteks plaan valmis, näiteks tuuakse turule uued segud ja teisi uusi tooteid. Kuuldavasti on tutvustuse tõlkimine inglise keelde käimas ja kui see valmis, siis on ta kättesaadav juba kõigile.

Võib-olla ongi Boost Yourselfi supertoidud see, mida Eesti vajab? Kujutage ette korra maailma, kus reede õhtul peale rasket töönädalat võtad suuna maale ja enne hüppad bensukast läbi ja võtad papale paar pudelit Tankeri “Sauna Sessionit”, mammale pudeli Chaga Eliksiiri, naisele Siidrikoja “Mimkri” ja omale kabanossi asemel ühe valmissmuuti supertoitudega. Milline maailm see oleks!

Ütlen siiski, et investeerimistoodete tarbmine võib olla Sinu jaoks ohtlik ja kõigile investeerimine ei sobi. Näiteks ootamatud lotomiljonärid on peale raha laiaks löömist kehvemas olukorras kui enne lotoga võitmist. Seega, ole valmis, et Sinu investeering võib Sind rikkaks teha ning valmistu sellise taagaga toime tulema juba varakult!

  • Lahtiütlejana mainin, et olen samuti indikeerinud kampaanias osalemist.
  • Lahtiütlejana pean ka tõdema, et minu portfellis on Tanker, Siidrikoda, Chaga ja Bikeep.
  • Pildid pärinevad BoostMe OÜ’lt

5 kommentaari “Investeerimisvõimalus: supertoidud

  1. Lauri Elias

    Eestisse jõuavad kõik asjad hiljem. Ma tahaks uskuda, et toitumismaania hakkab üldjoontes läbi saama. Peavoolu paberlehtedes on juba kirjutatud, et multivitamiinid on scam, et viinerites pole tegelt kasse, et E 150a on lihtsalt karamell, et hobune ja siga on ka pmst. GMO ja avokaado pole tegelt üldse maitsev. On põhjus, miks me tegime pruunist suhkrust valge suhkru ja sõmerast jahust peene. 3 korda rohkem maksta ‘töötlemata’ toidu eest on lihtsalt rumal, ei?

    Hmm, samas, Google Trends ei kinnita väga mu hüpoteesi:
    https://trends.google.com/trends/explore?date=today%205-y&q=superfoods
    https://trends.google.com/trends/explore?date=today%205-y&geo=US&q=superfoods
    https://trends.google.com/trends/explore?date=today%205-y&geo=US&q=organic

    Võib-olla tõesti on sellel kanal veel lennuvõimet. Vähemalt kuni uus kriis ei hiti ja inimesed raha lugema ei pea.

    Liked by 1 person

  2. Tauri

    Haha, hea vastus, Lauri! Naersin pikalt! 🙂

    Jah, iga trend võib ootamatult otsa saada, võib muutuda või kasvada veelgi suuremaks. Supertoitude puhul ma ise tunnetan, et kui Boost suudab Instagrammis ja Facebookis uusi pilte koos motivatsioonijutuga kirjutada, siis nad suudavad toimetada küll. Nende selge eelis on turundus ja jälgijaskonna kõnetamine. Küsimus on nüüd selles, et kas nende ulatus kasvab nii suureks, et teha 5M käivet tõeks, see on 10x kasvu. Sellel teekonnal usun, et ettevõtte väärtus võiks oma 3x kasvu teha.

    Trendilugudega on ka nii, et vanad asjad tulevad sageli moodi (nt prillid ja riided). Toitumine aga tundub teemaks olema kogu aeg, ka kriisi ajal. Iseasi kuidas see Boostile mõjub. Kuna neil tootesortiment laieneb ja hakkavad ka batoone tootma, siis see mõnevõrra kriisikindlustab.

    Liked by 1 person

  3. Ain

    Boostil on 20+k fänni Instas. Orgaanilised postitused saavad 100+ laiki. Kas see on hea sihtgrupi kaasatus?

    Samas social pole kindlasti surnud ja õhtuks loeb ikka see, palju investoritele raha tuuakse tagasi. Kas see õnnestub tootega, mida maailmas on palju ja kus ei ole suurt innovatsiooni on omaette teema.

    Liked by 1 person

    • Teet

      Instagrami kaasa elamiste langus on üldine ja kõigil. See tuleb sellest, et orgaaniline levik sai tugevasti piiratud Instagrami poolt 2018 sügisel. Max 10% jälgijates näeb su posti ja väga sealt kaugemale ei levi. Oleme Facebooki ja Instagrami abil enda äri ehitanud alates 2015 ja kindlasti tunneme neid kanaleid. Oleme sealsete muutuste ja võimalustega kursis.

      Selleks, et hoida sihtrühma kaasatuna tulime välja 2019 jaanuari alguses Facebooki grupiga “Smuutirevolutsioon” 1700 kõige suuremat fänni on sinna tänaseks oma tee leidnud
      https://www.facebook.com/groups/1067456683456665/.

      Instagram on edaspidi nagu Facebook 1/4 teed orgaanilist sisu ja 3/4 on reklaamid õigele sihtrühmale.

      Toodete arenduse osas on täna meil olnud edu lahendada kliendi probleemi pakkudes enda lahendust (liigne kehakaal, väsimus, immuunsüsteemi tugevdamine jne). Me täna ei müü supertodusegusid vaid tervislikku eluviisi ja meie tooted on selleks lahenduseks. See aasta oleme palju uusi lahendusi turule toomas.

      Teet

      Liked by 1 person

Lisa kommentaar

Täida nõutavad väljad või kliki ikoonile, et sisse logida:

WordPress.com Logo

Sa kommenteerid kasutades oma WordPress.com kontot. Logi välja /  Muuda )

Twitter picture

Sa kommenteerid kasutades oma Twitter kontot. Logi välja /  Muuda )

Facebook photo

Sa kommenteerid kasutades oma Facebook kontot. Logi välja /  Muuda )

Connecting to %s