RAAMAT: The Everything Store (B.Stone)

books

The Everything Store : Jeff Bezos and the Age of Amazon

Tahes tahtmata tekib The Everything Store raamatut lugedes küsimus, kas Elon Musk ja Jeff Bezos on vennad, sest mõlemat meest kirjeldavad edukalt märksõnad “kokkuhoid”, “halastamatus”, “kosmos”, “piire nihutav”, “visionäär”. Kuuldavasti võiks siia lisada Apple endise asutaja Steve Jobsi nime ja selekteerida välja vaid ühe iseloomustaja (halastamatus) ning meil olekski koos eduvalem kuidas maailma muuta. Ühtegi kirjeldatud meest ei huvita Sina või Sinu mõtted, vaid edasi viib vaid nende enda tulevikku vaatav visioon. Kui tulemuste saavutamiseks on vaja üle laipade minna, siis las nii olla!

Raamatute müügiga alustanud internetikaubamaja Amazon.com asutaja Jeffrey Preston “Jeff” Bezos ei tahtnud luua esimest raamatupoodi internetis, vaid tema eesmärgiks oli luua the everything store (tõlkes: kõigi asjade pood). Amazonist saab iga klient osta seda, mida tal on vaja, kusjuures kaup tuuakse koju väga kiiresti ning hinnad on konkurentsivõimelised (loe: madalad). Fookus on vaid ja ainult vaid klientidel, sest klient peab saama suurepärase teeninduse. Läbi suurepärase teeninduse on võimalik klient igaveseks Amazoni kasutajaks kinnistada.

[Tauri] Kahjuks on tänasel päeval Eestisse päris raske kaupa läbi Amazoni tellida. Enamus toodete juurest võime leida märke “This item does not ship to Tallinn, Estonia. Please check other sellers who may ship internationally.”  Võib vist päris julgelt öelda, et Amazonil läheb pikalt veel aega kuniks kõik turud saavad ühtlustatud. Minu visioonis võiks olla üks keskne Amazon.com veebileht, kust mina otsin toote välja ja see ei ütle mulle “Sorry, sõbrake, Eestisse me kaupa ei tarni”, vaid leiab tarkade algoritmide alusel võimaluse kuidas oleks see kõige mõistlikum mulle saata (kas siis näiteks läbi Suurbritannia, Saksamaa või Itaalia Amazoni). 

Bezos paistis juba lapsena silma

Jeff Bezos oli Jacklyn Gise ja Ted Jorgenseni esimene laps. Õigem oleks öelda, et ainukene laps, sest Ted Jorgensen oli 60-ndatel tsirkuseartist ja Jacklyni isa ei soovinud Tedi oma tütre lähedale. Mõned aastad peale Jeffi sündi leidis ema uue mehe, kelleks oli Miguel “Mike” Angel Bezos Perez, Kuubalt 1959. aastal alguse saanud revolutsiooni käigus  1962. aastal Ameerikasse emigreerunud noormees (huvitav fakt: Ameerikasse emigreerudes teadis vaid ühte inglise keelset sõna: hamburger).

Jeff oli noorena aktiivne, näiteks 3-aastasena kruvis võrevoodi küljed maha (kas see on üldse võimalik?), sest ta nõudis, et peab samuti saama normaalses voodis magada. Või siis teine kord juhtus nii, et pargis oli järvekene, kus peal said paadikesega sõita. Kui teised lapsed vaatasid kaldale jäänud emade poole ja lehvitasid, siis Jeff huvitus paadis nähtud juhtmetest ja elektriblokkidest. See, et mingi ema kusagil kaldal vaatas, oli Jeffi jaoks täiesti ebaoluline.

Sporti Jeff ei armastanud, eelkõige vihkas ta jalgpalli, sest “tal puudus huvi mängida mängu, kus keegi võib talt jalad alt ära sõita”. Pigem soovis Jeff saada Thomas Alva Edisoni eeskujul leiutajaks, mistõttu pidi ema poissi päris sageli kohalikku tööriistapoodi sõidutama. Vastutasuks vurasid kodus ringi robotid, hõljukid, päikesepaneelil töötav küpsetaja ja teatud kohtades olid väiksemate sugulaste jaoks üles seatud lõksud, et need ennast Jeffist eemale hoiaksid. Jeff ütles, et vahest ta lausa kartis oma vanemate pärast, sest mõni lõks oli päris julm: näiteks 13 kg naelu riputatud ukse kohale, mis kukuvad alla peale ukse avamist (julm!).

Sul oli oma arvamus Jeffi kohta? Teda see väga ei huvitanud..

Kuigi Jeff Bezost ei huvitanud, mida teised tema kohta arvasid, siis kasutas ta oma ignorantsust hästi ära. Ta oli distsiplineeritud, täpne, kirjutas pidevalt ideid märkmikku üles, mõtles analüütiliselt. Sealjuures õppis teistelt võimalikult palju.

Jeff Holden: “Ta elu oli väga süstemaatiline”

Muuseas, kuula siit videost Bezose firmamärki: rõkkavat naeru. Päris paljud inimesed on peale Jeffiga kohtumist öelnud, et Jeffi naer jäi neile kindlasti meelde. See on liiga naljakas, et mitte jätta!

Amazon – kuidas ja miks?

Süstemaatiline mõtete läbikammimine andis Bezosele kindluse alustada just raamatumüügist, sest:

  • raamatud on igal pool väga sarnased
  • parasjagu oli turul vaid kaks suuremat raamatumüüjat

Kokkuvõttes oli lihtne alustada, sest konkurents ei olnud väga suur ja raamatute mõõtmed olid transpordi mõttes etteaimatavad. Parem tuli olla vaid klienditeeninduse pakkumise tasemes ja teha midagi enneolematut. Seetõttu on Bezos öelnud, et Amazon ei teeni raha raamatute müügist, vaid klientide aitamisest. Loogika ütleb, et kui sa korra aitad kliendil jõuda selle tulemuseni, mida tema soovib, siis tuleb ta hiljem tagasi Sinu juurde põhjusel, et Sind saab usaldada. Sina tahad temale parimat!

Alan Kay: “Lihtsam on luua tulevikku, kui seda ette ennustada”

Amazoni algus nägi välja märksa teistsugusem võrreldes tänasega. Esmalt puudusid laod (fullfilment centre), kus tellimusi täita. Seetõttu oli äriprotsess väga lihtsakoeline: loome veebisaidi, laseme inimestel selle kaudu osta ning alles siis ostame ise vajaliku raamatu ja tarnime selle kliendini. Tekkisid kaks probleemi:

  1. miks peaks klient meilt ostma?
  2. mahtude kasvades ei ole mujalt tellimine majanduslikult mõistlik

Seega oli vajalik teha äriprotsessides ja arengus mõningaseid muutuseid:

  1. palka uusi inimesi, kusjuures iga uus inimene peab olema talendikam eelmisest inimesest (suunab ettevõtte teadmistepagasi kasvule)
  2. lase ostjatel raamatute kohta ülevaateid kirjutada ja avalda need Amazoni veebilehel
  3. kaasa kapitali (tahtis $1M saada $6M valuatsiooni pealt, sai aga $5M valuatsioonilt)
  4. affiliate marketing ehk koostööturundus

Bezose moto oli “Saa Suureks Kiiresti” (Get Big Fast) ja selles suunas käis väsimatu töö. Isegi nii väsimatu, et igal töötajal pidi olema auto, millega tööle tulla – siis ei ole vaja bussi peale kiirustada ja töötaja saab palju kauem tööl olla. Bezos oli väga enesekindel ja jäärapäine, eeldades, et inimesed töötavad väsimatult.

Tema enda väsimatu töö käis IPO (aktsiate avalik esmapakkumine ehk Initial Public Offering) suunas, mis 15.05.1997 õnnestus. Allpool olevalt pildilt on näha Amazoni aktsia hinna muutust alates turule tulekust kuni tänase päevani. Eriti edukas on aktsia olnud 2008. aastast alates, kus aktsia hind on kasvanud 40 dollarilt pea 800 dollarini (20x).

AMZN.png

Muuseas, võlakirjaemissiooniga suudeti aastatel 1998-2000 kaasata üle 2,2 miljardi dollari kapitali. Seda raha kasutati ülevõtmiste rahastamiseks, kuid ükski nendest tehingutest ei olnud piisavalt edukas, et Amazoni põhiäri toetada. Ebaõnnestumine sundis Bezost veelgi sügavamalt mõtlema, kuidas edukalt edasi liikuda. Takistus ei ole takistuseks, vaid see on mootoriks innovatsioonile ja probleemide lahendamisele. Bezos on korduvalt öeldnud, et kui Sa tunned ennast liiga mugavalt, siis on asjad juba jamad. Sa pead alati olema valmis ka iseennast kannibaliseerima, sest hirm mugavustunde ees paneb meid edasi liikuma uute eesmärkide suunas. Mugavustsooni jäämise tõttu on paljud head ettevõtted tänaseks siit ilmast kadunud, sest keegi uus ja innovaatiline tuli ja tõukas kuninga troonilt.

Vahest nõuab mugavustsooni vastu astumine erakordset julmust. Näiteks suurte summade eest ostetud ärid pets.com, gear.com, wineshopper.com lasi Bezos piltlikult öeldes tualetipotist alla. Parasjagu olid Bezosel isiklikus elus problemaatilised ajad käes ja seetõttu oli kahjude kokkutõmbamine tema jaoks lihtne – mida ei armasta, sellest on nagunii lihtne loobuda. Samal ajal Amazoni igapäevased operatsioonid vaevlesid metsiku kokkuhoiupoliitika all, kui uued ärid osteti võib-olla liiga kõrgete valuatsioonide pealt.

1998. aasta tänupühade meeletu ostumöll aga selgitas Bezosele ühte asja: kui tellimused kasvasid metsikult, siis tellimuste täitmine jäi pidama väheste ressursside taha ning Bezos lubas pühalikult, et töötajate puudus ei ole Amazonis enam kunagi probleemiks.

Tahtes saada “kõige poeks” (the everything store), ei konkureerinud Bezos mitte vaid raamatumüüjatega, vaid ka uue nähtusega nimega eBay. eBay ja Amazoni vahe oli selles, et esimene oli juba kasumlik ettevõtmine, sest nemad ei pidanud hoidma laovarusid, kuna äri seisnes vahendusteenuse pakkumises. Amazoni äritegevus tiksutas küllalti tugevat miinust ja sellele ei paistnud lõppu tulevat (investorid on pigem olnud pessimistlikumad kui ekstsentriline Bezos, kelle visioon on alati olnud väga tugev). Seetõttu otsustas Bezos matkida eBay ärimudelit ja lõi Amazon Marketplace (turuplats) nimelise toote, kus kolmanda osapoolena said müüjad hakata oma tooteid müüma, olgu need siis kasutatud või uued. Nagu ikka, siis oli Bezos jälle lahingu võitnud!

Bezos kauples võimaluse investeerida Googlesse

1998. aastal ostis Bezos hinnavõrdlusportaali Junglee. Kahjuks Junglee ei olnud kuigivõrd viljakas ning peatselt selle tegevus seiskus (kuniks 2012. aastal uuesti alustati Indias tegevust). Sellegi poolest tutvus Bezos Junglees töötanud Ram Shriramiga. Shriram nõustas samal ajal kahte doktorantuuris õppivat tudengit Sergei Brini ja Larry Page, kes on väga tuntud otsinguportaali (ja mitme muu äri) Google asutajad. Kuigi rahastusvoor oli juba lõppenud, siis avaldas Bezosele Google idee nii väga muljet, et ta kauples endale võimaluse investeerida 250 000 dollarit sarnastel tingimustel teiste investoritega. Idufirmadesse investeerimine on Bezosele alati huvi pakkunud ja seetõttu võib tema portfellist leida väga erineva ampluaaga ettevõtteid, näiteks AirBnB, Twitter, Uber jne. Täpsemat ülevaadet vaata siit.

Mäletate loosungit Get Big Fast? Nüüd jõudis kohale ka majanduslangus..

.. ja Get Big Fast asendus loosinguga Get House In Order. Kiiresti suureks saada on küll vahva, kuid sellise tormamisega kaasnevad alati probleemid. Küll ei jõua protsessid järgi, siis on töötajaid vähe, siis ei ole valmisolekut uutesse tootegruppidesse laieneda jne. Majanduslanguse ajal oli sobilik aeg majasisesed protsessid üle vaadata, sest raha kaasamine ja väga kõva areng oli majanduskriisi tingimustes nagunii keerukas. Tuli olla:

  1. distsiplineeritud
  2. ratsionaalne
  3. vähendada raiskamist

Jeff Bezos: “You don’t feel 30% smarter when the stock goes up by 30%, so when the stock market crashes by 30%, you shouldn’t feel 30% dumber!”

Muidugi oli raisakullina kriisis kohal ka Amazoni suurim kriitik Ravi Suria, kes sai kiiresti Amazonis hüüdnimeks milliravi. 

milliravi – a significant mathematical error of a million dollars or more

Siiski, milliravi termin ei ole siinkohal oluline mitte numbrites eksimise tõttu, vaid Jeff Bezosel oli plaanis müüa 12 miljoni dollari väärtuses Amazoni aktsiat. Kuidagi juhtus nii, et Bezos sai Suria koostatud raportile ennem küüned vahele kui see avalikuks läks, sellegi poolest müüs Bezos aktsiad maha ning sai õige pea Securities and Exchange Commisioni poolt kahtlustuse insider tradingus. Uurimine ei toonud edu ja siseinfoga kauplemises Bezost süüdi ei mõistetud.

Hinnang raamatule:

Kahtlemata on Jeff Bezos väga huvitav isiksus. Kuidas on võimalik, et oma ala spetsialistid ja tugevad mõtlejad jäävad Bezose argumenteeritud mõnitustele vastamisega hätta? Võib-olla veelgi enam tekitab küsimusi, et miks on täie mõistusega inimesed nõus töötama turu keskmise palga eest sellise inimese alluvuses, kes võib Sinu tegemistes näha ebaefektiivsust ja sealjuures annab koosolekul kogu osakonnale teada kui saamatu ja mõttetu inimene Sa oled?

Samas ei jää The Everything Store: Jeff Bezos and The Age of Amazon raamatut lugedes muljet järjekindlusest. Üks lõik räägib 2000. aasta tegemisi, siis toimub järgmises lõigus hüpe 2002. aastasse, et siis ülejärgmises lõigus olla kusagil üheksakümnendate keskel. Kuupäevade vahel hüplemist on palju, kuid see ei sega Bezose mõttemaailma tundma õppimast. Võrreldes Ashlee Vance kirjutatud Elon Muski raamatuga tuleb siiski tõdeda, et ennem loe Muski kohta ja kui aega üle jääb, siis võta ette The Everything Store. Muski raamat on lihtsalt sedavõrd paremini kokku pandud.

Olgu öeldud, et selles kokkuvõttes on kajastatud vaid mikroskoopiline osa raamatust. Õige emotsiooni saamiseks tuleks raamatut kindlasti ise lugeda, kuid nagu ütlesin, siis see raamat on hingele palsamiks vaid siis, kui Sul on aega rohkem käes kui võiks.

Lugemisnimekiri

Pilvebüroo Krista soovitas Kindle e-raamatuna osta Amazonist 0-dollariga Ryan Levesque raamatu Ask.

Lisaks ootab mind Tony Hsiehi raamat Delivering Happiness (hetkel saadaval päris hea hinnaga [7,62€, postikulu ei ole]. Tegu on Zappose asutaja raamatuga, kes räägib oma ettevõtte kultuurist (muuseas, Amazon ostis Zappose ära vist 2008. aastal)

Disclaimer

* Raamatute ostmiseks kasutan Inglismaal asuvat Book Depository veebikeskkonda, mis pakub kauba tasuta tarnet Eestisse. Raamatute tarne võtab keskmiselt aega 2-3 nädalat.
Rahapuu blogi osaleb Book Depository soovitusprogrammis, mis tähendab, et kui ostad mõne raamatu läbi Rahapuu soovituslingi, siis võib Rahapuu blogi saada majanduslikku tulu. Raamatute ostmine läbi soovituslingi ei too Sulle kaasa tavapärasest kõrgemaid hindu!

** Soovitus raamatute soodsamaks ostmiseks: kõige soodsamad on pehmete kaantega ehk “paperback” formaadis raamatud. Lisaks võimaldab Book Depository luua isikliku soovide nimekirja (“wishlist”), kuhu saad koondada kõik Sulle huvipakkuvad raamatud. Hinnamuutuste korral antakse Sulle sellest e-maili teel koheselt teada.

 

Advertisements

Lisa kommentaar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Muuda )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Muuda )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Muuda )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Muuda )

Connecting to %s