RAAMAT: Elon Musk (A.Vance)

Ashlee Vance

Elon Musk: How the Billionaire CEO of Spacex and Tesla is Shaping Our Future*

Olen viimasel ajal sattunud ahvivaimustusse erinevatest huvitavatest raamatutest. Viimati lõpetasin Elon Muski kohta käiva elulooraamatu, kus Ashlee Vance üritas edasi anda oma perspektiivi Tesla ja SpaceX juhtfiguurile.

9780753557525

Elon Musk sündis Lõuna-Aafrika Vabariigis, kuid mõistis üsnagi pea, et maailma muutmiseks tuleb tal leida võimalus kolida Ameerika Ühendriikidesse. Juba 17. aastaselt rändas Musk Kanadasse sugulaste juurde, et teha väikene vahepeatus jõudmaks oma eesmärgile lähemale.

Noorusaeg

Noorusaegadel oli Eloni puhul tegu mõnes mõttes erakliku ja tagakiusatud lapsega, kes luges tohutul hulgal raamatuid ning päris sageli unistas ennast reaalsusest minema. Talle pakkusid huvi kosmos ja ulmekirjandus, mistõttu unistavad rännakud viisid teda suhteliselt sageli just kosmosesse. Nendel unistamisehetkedel oli ta suuteline muu maailma ära blokeerima ning Muski vanemad arvasid, et lapsel on kõrvakuulmisega probleeme. Transilaadne seisund ei jäänud märkamata teistele lastele, kes kasutasid võimalust, et imelikule poisile vajadusel (profülaktika mõttes?) tappa anda.

Ära vaidle Muskiga!

Muski lapsepõlv oli pigem raske ja see sillutas teed tema raskele iseloomule. Tesla ja SpaceX töötajad on korduvalt öelnud, et Elon võib võtta Sinust maksimaalse ja seejärel visata Su tänavale. Teda huvitab vaid produktiivne töö ja kui Sa ei suuda pakkuda seda, mida tema näha tahab, võid väga kiiresti Eloni soosingu kaotada. Kunagi ei tohi öelda, et Eloni nõudmisi ei ole võimalik saavutada – vajadusel läheb ja teeb ta vajaliku asja ise ära kiiremini kui Sina seda suudaksid ning näitab, et tegelikult on kõik võimalik. Hästi läheb Sul vaid siis, kui suudad veenvalt ära tõestada miks on Muski nõudmisi raske saavutada ning milline oleks parem alternatiivne valik.

Elon ja naised

Raamatust tuli välja paar päris humoorikat seika. Näiteks võis Elon seltskonnas uute naistega tutvudes juba teise lausega konstanteerida: “Ma mõtlen tihti elektriautodest. Kas Sina ka mõtled elektriautodest?”

Teise episoodina arutles vallaline Musk, et nüüd oleks vist vaja uuesti kohtingutel käima hakata. “Huvitav kui palju aega naine päevas vajab? Kas poolest tunnist piisaks?”

Kuigi tegu on küllaltki enesekeskse mehega, õnnestus Muskil olla abielus kolm korda. Esimene abielu Justine Wilsoniga kestis 8 aastat. Sellest abielust sündis Muskile 6 last: esmalt üks (kes kahjuks suri enne aastaseks saamist), siis kaksikud ning hiljem kolmikud. Naljatades on tagantjärgi jõutud järeldusele, et Tesla Model S sai 7-kohaliseks autoks just seetõttu, et Muski perekond oli 7-liikmeline ja pidi ühte autosse ära mahtuma.

Teine ja kolmas abielu oli sama naisega, kui Musk kosis näitlejatari Talulah Riley. Talulahi ja Eloni esimene kohtumine oli klubis, kus “noored” said üsnagi kiiresti jutu peale. Elon oli toona 37. aastane ning Talulah vaid 22. Taaskord suutis Elon jaurata kosmosest, elektriautodest ja maailma muutmisest. Kui esialgu arvas Talulah, et mees vaid töötab SpaceX’s ja Teslas, siis hiljem mõistis, et tegu on tegelikult mõlema ettevõtte omaniku ja suure visionääriga.

Zip2, PayPal (X.com), Tesla, SpaceX, SolarCity, Hyperloop

Vendade Muskide (Elon ja Kimbal, neil oli ka õde Tosca) esimene ettevõtmine oli internetiäri, kus ettevõtetel oli võimalik oma kontaktandmed kaardile panna. Eloni meelest pidi igal inimesel olema õigus teada, kus asub talle lähim pitsabaar. Esimese rahasüsti tegi poiste ärisse isa Errol Musk, kes andis 28 000 dollarit. Selle raha eest sai üürida väikese ‘kuudi’ San Fransicos, osta mõne mööblitüki ja peatselt oligi raha otsas. Sellegi poolest said poisid asja edukalt käima ning müüsid ettevõtmise hiljem maha. Elon teenis 22 miljonit dollarit ehk 7% tehingust.

Maailma muutmine oli alles alanud! Järgmine ettevõtmine oli raha saatmise võimalus e-maili teel. Tema projektiks oli X.com, mis konkureeris väga tugevalt Peter Thieli PayPaliga. Kui ühel hetkel oli konkurents mõlemat ettevõtet tugevalt kahjustama hakanud, otsustasid Thiel ja Musk jõud koondada. Tänaseks teame, et PayPal osutus samuti edukaks projektiks, sest Ebay ostis ettevõtmise meestelt ära. Musk teenis ca 165 miljonit dollarit tehingust.

PayPaliga samal ajal tegutsedes lükkas Musk hoogu sisse SpaceX’le. Millegi pärast on Muski elu keerelnud multiplanetaarse elu teooria ümber, kus tema arvates peaksid inimesed Marsi asustama. Inimkonna jaoks on liiga ohtlik olla koondunud ühele planeedile (mul jäi arusaamatuks mida Musk kardab: tulnukaid? inimkond on endale ohuks?). Marsi koloniseerimise teooria on täna olnud kosmosetehnoloogiat silmas pidades väga edukas. SpaceX Falcon raketid on teinud edukaid lende kosmosesse ning ühtlasi on ühe kosmoselennu hind väga tugevalt kukkunud (Falcon 9 peaks ühe reisi suutma teha 62 miljoni dollarilise eelarvega, Falcon Heavy vastavalt 90 miljonit dollarit). Muuseas, raamatuväliselt tasub lugeda Wait But Why blogi, kus Tim Urban kirjeldab oma kogemust kohtumisel Muskiga (Musk tegi Urbanile ise kõne, et tule ja kirjuta minust!). SpaceX kohta huvitavat lugemist ka SIIT lingilt.

Ja vaid mõni aasta pärast SpaceX loomist sai Muski ‘pick-up line’ tõeks: 2004. aastal liitus Musk Tesla meeskonnaga (täna loetakse teda asutajaks, kuigi tegelikud asutajad olid Martin Eberhard ja Marc Tarpenning), et hakata elektriautosid tootma. Raamatus on välja toodud (ilmselt uhkuse märgina), et viimane edukas autostartup Ameerikas oli 1925. aastal Chrysler. Muski kompromissitu võitlejahing arendas elektriautosid sinna faasi, kus me täna näeme Tesla Model S, Model X ja peatselt ka Model 3 autot. Alguses toimetati Briti autotootja Lotuse Elise masinatega, kus sisepõlemismootor asendati elektrimootori ja akupakkidega. Vahepeal nikerdati ka üks Mersu elektrimootorile ning see oli tegelikult väga mõjus hetk investorite jaoks, et Teslasse veel raha paigutada.

Tesla eduloo üheks kainestavaks momendiks oli ühel peol tehtud “nali”. Nimelt otsustasid insenerid, et panevad nalja pärast ühe väikese akupaki põlema. Vaatame, mis saab! Akupakk süttis kergelt ja põles väga kiiresti maha. See tõi insenerid tagasi reaalsusesse, et nende ‘arendatud’ akupakk (Tesla akupakk koosneb samadest elementidest, mille võime leida laptopi akudest) on potentsiaalselt väga ohtlik. Pidustuste eufooria muutus päris tagasihoidlikuks, sest nüüd oli vaja akupakiga tõsist arendustööd tegema hakata!

Kuigi SpaceX ja Tesla on Muski põhilised projektid, siis leidis ta 2006. aastal aega, et lähisugulastele anda raha ja panna paika SolarCity kontseptsioon. SolarCity tegeleb päikesepaneelide rendiga tavalistele majapidamistele. Lisaks teevad SolarCity ja Tesla koostööd, et mehitada superchargerid päikesepaneelidega. Musk soovib näha, et Tesla autod sõidaksid maksimaalselt palju päikeseenergial ning selle nimel on ta valmis pakkuma Tesla kiirlaadijates tasuta laadimise võimalust. Väga huvitavaks kontseptsiooniks Tesla juures on vahetatava akupaki lahendus. Sisuliselt 90 sekundiga vahetab robot Tesla akupaki paagitäie kütuse raha eest muutes Tesla laadimise väga sarnaseks diisli / bensiini tankimisega. 

Muski viimane ettevõtmine on Hyperloop, mis teoorias võimaldab ülikiiret transporti erinevate punktide vahel (algselt pidas Musk silmas ülikiiret transporti Los Angelese ja San Fransisco vahel). Kuigi esialgu oli Hyperloopi idee vaid üks suvaline mõte, siis keegi suutis Muski veenda, et ta ei saa selle projektiga hakkama. Ja kui keegi veenab Muski, et ta ei saa hakkama, siis üritab Musk koheselt tõestada, et teised eksivad!

Hinnang raamatule

Goodreadsi lugejad hindavad raamatut 5 tärni skaalas 4,22 tärni vääriliseks (84,4%). Minule see raamat samuti meeldis, sest andis küllalki hea ülevaate kuidas üks mees on suutnud piire nihutada kordades rohkem kui väga suur osa meie ühiskonnast. Muskile on oluline tehnoloogia areng, mille ta üritab alati kombineerida soodsa hinnaga. Elektriauto ei pea olema kallis ning peatselt saavad kõik osta soodsa elektriauto. Kosmosereisid ei pea olema kulukad, vaid neid on võimalik teha soodsalt. Päikesepaneelid ei pea olema kallid, nad saavad olla soodsad!

Kuuldavasti oli Apple asutaja Steve Jobs sarnaselt Muskile päris keeruline ja range liider. See paneb mind mõtlema, et kas maailma muutmiseks on vaja olla veidi teistsugune ja nõuda alati rohkem kui inimesed suudaksid välja panna?

Minu lugemisnimekirjas ootab oma järge:

“Zero to One”, Peter Thiel & Blake Masters (affiliate)

“The Everything Store: Jeff Bezoz and the Age of Amazon”, Brad Stone (affiliate)

Disclaimer

* Raamatute ostmiseks kasutan Inglismaal asuvat Book Depository veebikeskkonda, mis pakub kauba tasuta tarnet Eestisse. Raamatute tarne võtab keskmiselt aega 2-3 nädalat.
Rahapuu blogi osaleb Book Depository soovitusprogrammis, mis tähendab, et kui ostad mõne raamatu läbi Rahapuu soovituslingi, siis võib Rahapuu blogi saada majanduslikku tulu. Raamatute ostmine läbi soovituslingi ei too Sulle kaasa tavapärasest kõrgemaid hindu!

** Soovitus raamatute soodsamaks ostmiseks: kõige soodsamad on pehmete kaantega ehk “paperback” formaadis raamatud. Lisaks võimaldab Book Depository luua isikliku soovide nimekirja (“wishlist”), kuhu saad koondada kõik Sulle huvipakkuvad raamatud. Hinnamuutuste korral antakse Sulle sellest e-maili teel koheselt teada.

 

Advertisements

2 thoughts on “RAAMAT: Elon Musk (A.Vance)

Lisa kommentaar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Muuda )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Muuda )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Muuda )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Muuda )

Connecting to %s