Kuuülevaade: JUUNI 2015

Sada järjestikust päeva alkoholivabalt on lõpuks möödunud. Selle auks läksin külmiku ette ning mõtlesin, et mekin õlle maitse uuesti ära. Avasin kapi, vaatasin pudelile otsa (üks Corona Extra istub kapis neljandat kuud) ja .. panen külmiku ukse sama targalt kinni tagasi kui ta avasin. Kuigi piirang just kui vabanes, siis ei tekkinud tunnet, et peaksin pudelil korgi maha tõmbama. Cool.

Liikumise osas oli aga tõeline lohe. Suutsin vaid 81 kilomeetrit juunis maha jalutada, mis on üle 2 korra vähem kui eelmise kuu 193 kilomeetrit. Oops!

Kolme kuu peale on siiski umbes 7 korda rohkem kilomeetereid kokku tulnud kui eelmise kahe aastaga. Progress seegi!

Kirjutamise osas otsustasin aja rohkem maha võtta ja fokuseeruda oma tegemised pigem sisukamatele postitustele, mis tegelikult ka võiksid lisaväärtust luua. Kvaliteet üle kvantiteedi. See on kaasa toonud blogi vaatamiste languse, kuid usun, et pikas perspektiivis on mõistlikum kaagutada siis kui midagi päriselt öelda on.

Paar postitust, mis minu meelest ‘uude’ kategooriasse rohkem langenud on:

Lisaks on tekkinud mitmeid mõtteid enesearengu osas. On palju asju, millega ma rahul olla ei saa ning mis vajaksid parendamist. Esimeseks näiteks kogu see tormamine, mis Tallinnas elades kaasa tulnud on. Mujal Eestis on elu nii lahedalt rahulik, 50km/h alas peetakse piirkiirusest kinni ning rahval on raha nii palju, et isegi on jaksanud oma autodele suunatuled osta. Igatahes, asume asja kallale!

Bondora

Kallid kaaskamraadid, kes Te tegutsete Bondoras. Teen Teile ettepaneku asutada üheskoos ettevõte Kopp Ees OÜ! Bondora automatiseerimisprotsess liigub väga vaevaliselt edasi, mis minu jaoks tähendab, et pea pooled laenudest tulevad jätkuvalt tagasi. Selline pilt vaatas mulle, väikeinvestorile, vastu minu enda kontolt esimese juuli tööpäeva lõpus.

UntitledIlusti, kenasti, kaks-kolm korda järjesti…

… tulevad tagasi lepingud Bondoras. Minu meelest selline 33% tabavusprotsent ei heida Bondorale kuigivõrd head valgust. Pool aastat peale Reitingute rakendamist peame ikka veel jagelema selliste probleemidega!

Ühesõnaga nagu olete aru saanud, siis ma olen oma positiivsuse ja motivatsiooni minetanud Bondora osas. Võiks ju Portfellihalduri käima tõmmata, kuid ma ei ole veendunud, et see asja paremaks teeks, sest PM töötab paar korda päevas ehk korjab kokku selle taotluse, mis on manuaalsest valimisest alles jäänud. Iseasi on investorite ratsionaalsus ning selles osas peab tõdema Bondora võitu, et kui paika on pandud mingisugune riskihinnang, siis vahet väga ei tohiks suures plaanis olla, millist laenu võtta. Peaasi, et neid palju on. Siiski oleks tore kui tagasitulevate laenude osakaal jääks pigem 10-20%, mitte 66% kanti! Ja seda ei paranda ka portfellihaldur.

Juuni alguses oli isegi selline periood, kus 10 laenust tuli tagasi 10 laenu, siis 1 jäi püsima ning järgmised kolm tulid jälle tagasi. Kindel rekord püsimajäämiste hulgas on aga vaieldamatult 6 laenu 6’st. Imestan, et sealt midagi tagasi tulnud veel pole.

Nii, loodan, et sellekordne ving sai tehtud ja edasi võib liikuda tasakaalumates toonides.

Intressitulu teenisin 78 eurot, samal ajal tekkis uusi punaseid juurde 74 euro eest (s.t. sinna sisse on arvestatud taastumised, tegelik punaste kasv oli suurem!). Lühiperspektiivis kasumit sisuliselt ei teeninud, kuid ühisrahastus on pika perspektiiviga investeering. Ise olen oma raha investeerinud Bondora 3540 eurot ehk tegelik juurdekasv (nn kasum) alloleva pildi kohaselt oleks kõik punane, kollane ja 85€ rohelist osa.

bond
Pilt pärineb Bondora veebist, tehtud 01.07.2015

Tootluseks kuvab Bondora 23,2%, mis suuresti ei erine minu enda arvutustest. Uut kapitali Bondorasse kandnud ei ole ning hetkel ei ole ka plaani täiendavaid vahendeid lisada.

Punastelt lepingutel tuli tuli raha umbes 5 euro väärtuses. Tagastavaid lepinguid oli palju, kuid summad pigem väikesed. Suvel võiks tänu hooajatöödele oodata suuremat liikumist punastelt, kuid hetkel ei ole mina seda oma portfelli puhul tunnetanud (mul on ca 120 pankrotistunud laenu, kokku aga üle 900 laenutüki).

MoneyZen

Nagu Kristi, siis ka mina teeksin ilmselt exiti võimaluse korral. MoneyZeni ülikonservatiivne lähenemine tähendas mais vaid 9 laenulepingu sõlmimist portaali kohta. Kuigi ma toetan ideed, et raha ei saa suvaliselt laiali loopida, siis usun, et Eesti tingimustes oleks pisut lõdvemate tingimuste korral võimalik rohkem lepinguid rahastada sealjuures kvaliteedis liiga palju kaotamata. Juunis sõlmitud lepingute hulk on maiga võrreldes kindlasti suurem (poole kuuga sõlmiti vähemalt 13 lepingut), kuid täna tunnen, et minu jaoks on portaali ülikonservatiivne lähenemine liiga range. Seetõttu ei kandnud juunis sentigi MoneyZeni kontole ning ilmselt samat joont jätkan ka juulis (MoneyZen on suhteliselt vaikne, sotsiaalmeedias investoritega ei suhtle ning seetõttu on keskmine investor pigem infonäljas. Kui juurde lisada küllaltki väikene laenumaht, siis võib tekkida mulje, et portaal ei funktsioneeri).

Kusjuures Orchard on teinud hea analüüsi klientide kohta, kes on Prosperist võtnud mitu laenu. Analüüs asub SIIN. Sealt selgub, et paljud laenuvõtjad, kes on esialgu olnud ohtlikud ehk HR grupis, on teise laenu võtmise hetkel juba isegi C (või B / D) grupis. Ilmselt on nad ennast piisavalt tõestanud Prosperile, et neile uus hinnang määrata. Kui aga laenuvõtjad esitavad näiteks 500 laenutaotlust platvormile ning vaid 10-20tk neist rahastatakse, siis kas negatiivse vastuse saanud kliendid naasevad uue taotlusega kunagi tulevikus?

Hetkel on mul portfellis 71 lepingut, millest 7 on tagasi makstud ning 1 on uue ehk madalama krediidiskooriga leping. Lisaks on üks leping staatusega Zen-3, üks on Zen-2 ning 5 lepingut on Zen-1. Ülejäänud toimivad hästi.

Intressitulu teenisin pisut üle 8 euro ehk tegu on uue rekordiga. Samas aga tuleb taaskord tõdeda, et portfelli tootlus kahanes, olles 18,24% (-0,16%). Tagasitiksuva raha suunan uuele ringile.

Crowdestate

Crowdestate puhul juunis tegevus puudus, siiski on loota vähemalt ühte projekti juulis. Jätkuvalt olen kõigis senistes projektides sees.

Estateguru

Estateguru suutis juuni viimaseks päevaks kaasata kogu vajaminevad 557 tuhat eurot. Panin omalt poolt 143 eurot sinna projekti, mis tähendab, et mul on kokku 5 projekti Estategurus. Intress laekus tavapärases rütmis ning summaks kujunes koos Graniidi projekti 6% lisaintressiga üle 2 euro.

Kuna Estateguru uuendas raporteerimist, siis nüüdsest võin kannete all näha iga projekti pealt saadud soovitusraha, intresse ning lisaintressi. Kirjutasin soovituskoodi kasutamise kohta ühe postituse (loe siit).

Mais saadud soovitusraha:

  • kokku 108,87€

Juunis saadud soovitusraha:

  • PAKRI Kivi 12 tootmishoone 122,75€
  • Raasiku eramu 5,01€

Teoreetiliselt on seega Estateguru kõige suurema passiivse tuluga ettevõtmine. Siiski ei soovi ma soovitusraha pidada passiivseks sissetulekuks. Võtan seda kui ühekordset tulu käesoleval aastal, sest järgmisel aastal on selleaastased liitujad aastase tähtaja ületanud.

Minu meelest on soovitusraha idee väga äge, eriti selles valguses, et täpselt sama palju raha on koodiga liitunud investorid ise juurde teeninud. Ilma blogita ei oleks ma ilmselt sentigi teeninud, seega võin öelda, et kaks aastat blogimist on lõpuks ennast ära tasuma hakanud. Teistpidi olen saanud kogemuse reklaami osas – sellest ajast peale kui hakkasin soovituskoodi rohkem jagama, on soovitusraha summa märkimisväärselt suurenenud.

Kokkuvõte

Juuni passiivne sissetulek tavapärasel meetodil oli 89,16 eurot. Kui juurde lisada Estateguru soovitusraha, siis oleks passiivne sissetulek olnud 216,92 eurot.

Kuidas Sinu juunikuu möödus, mis ägedat tegid ning kas portfelli laekumistega jäid rahule? Jäta mulle kommentaar!

13 thoughts on “Kuuülevaade: JUUNI 2015

  1. Vaiko

    Tore lugemine jälle

    See laenude canceldamine ei meeldi ka mulle ja tõenäoliselt mitte kellelegi. Aga no mis teha, jääme lootma et õiged inimesed loevad Rahapuu ja paljude teiste väikeinvestorite blogisid ja võtavad asja töösse.

    Olen viimase paari kuu jooksul laiendanud MoneyZeni ja Investlysse, et prooovida ja tutuvuda. CrowdEstate vaikne tõesti. Moneyzenis olen juba huvitavad kogemused kätte saanud ja nüüd parandasin intresse portfellis pisut ülespoole:) Sia suheldud Danieliga meili teel sealt ja viitasin ka Kristi viimasele blogi artiklile, millele kenasti reageeriti. Aga jah Moneyzen võiks rohkem sõna võtta fb gruppides ja blogides.Samas meeldib mulle kui ollakse konservatiivne jääb vaid loota kas see konservatiivne on ikka konservatiivne, eks paistab hiljem viivislaenude hulgast välja.

    Olen küsinud kõigilt CrowdEstatelt, Investlylt ja Monezenist ning olen aru saanud et ehk õnnestub neil kõigil kolmel sel aastal järelturg teoks teha. Minu jaoks äärmiselt oluline.

    Estategurul vist järelturgu pole, ei tea millal tuleb?

    Mida ägedat teinud? Olen üritanud sissetulekuid suurendada, nii öelda enda aja müümisega ehk siis tegin investeeringu ja ostsin vastavate kriteeriumitega auto, millega olen nüüdseks õhtuti ja vahest ka nv-l “autojuht” Uberis ja Taxifys. Väga huvitav kogemus minu jaoks:) Lahedaid seike on ka juhtunud, positiivseid:) Rahalises mõttes olen veel kahtleval seisukohal, sest Uber pole veel ennast käima saanud. Ja teiseks tööpäevad lähevad väga pikaks ja on üsna kurnav, samuti pole naine rahul et mind polegi sõnaotseses mõttes kodus:P Nii et see idee jätkusuutlikkus on kaalumisel, kas saab nii jätkata.

    Aga käiks ka välja promokoodi “m8tr9ue” Kõik kes Uberit esimest korda proovivad saavad 10 euro ulatuses esimese sõidu TASUTA:) Olgu öeldud, et ma saan ka väikse prääniku, et oleks aus diil.

    Korterit müün jätkuvalt ja loodan ehk lähikuul maha müüa:) Soovib keegi osta?http://www.kv.ee/muua-avar-renoveeritud-1toaline-korter-kristiine-l-2316501.html?nr=2&search_key=e9a488c04b448c4815dafc5f1b423384

    Ühtlasi on uued ideed kaasinvestoritelt väga oodatud ehk saab koos midagi põnevat teha.

    Meeldib

    • Tauri

      Laenude tühistamine on suuresti probleemiks Bondoras. Muudel platvormidel ma ei ole seda täheldanud. K.a. välismaiseid portaale uurides. Sooviks seal tõesti saada mingisugust lahendust.

      MoneyZeni puhul tekitab kõige enam kahtlust tõesti see, et mingisugust kiiret avalikku tagasisidet või initsiatiivi pole portaali poolt märgata. Peale vaikset maid võis tõesti tekkida küsimus, et kas siis nüüd pannakse pood kinni?

      Estateguru järelturg on minuteada töös ja peaks lähiajal üles tulema. Kas just järgmise kolme kuu sees, seda ei tea ma arvata, kuid selle aasta sees vast ikka.

      Räägi sellest autoteemast? 🙂

      Korter on äge, loodan, et saad müüdud!

      Meeldib

  2. Jaak.

    60 laenu tühistatud, 23 jäi püsima. Totter olukord. Üritad nagu mingeid valikuid ja eelistusi teha, aga tegelikult krabad kõike mis otsinguga välja tuleb ja loodad, et midagi kinni jääb.

    Küsimus.
    Bondoras raha välja andnud 15 kuud. Üle 60 päeva viivises 1242 euri, ja vanimad vist nii 12-13 kuud. Tänaseks viiviseid kogunenud 1,32 euri…… Mis aja pealt võiks nendest mingit reaalset rahavoogu tekkida. Märgin ära ka, et rahavoogusi unistan pigem Eesti laenudelt..:)
    Sloveenia ja Hispaania eksperimentidest niipalju, et pankrotis vastavalt 81% ja 71%.Eelmine kevad.
    Täna hispaania laenudel intress kuni 92,69%…Kui selline laen toimima jääb saab raha peaaegu viiekordselt tagasi… mis paneb jälle mõtlema. Pakkujate hulgas vaatan, et on ikka eestlasi ka.
    Kas keegi oskab huvitavaid kogemusi jagada? Mida võiks eeldada taastumis määraks?

    Meeldib

    • Tauri

      Eesti laenude puhul võiks oodata kõige suuremat taastumist vahemikus 1-3 aastat, s.t. kui täna pankrotistub, siis 12 kuu pärast oleks loota esimesi taastumisi näha. Mina olen 2,5 aastat olnud investor ning alles nüüd näen, et tõsisem taastumine on pihta hakanud (tõsi küll – paljud laenud juba maksavad, kuid summad on veel väikesed). Seega anna veel aasta-kaks aega ja hakkad samuti edu nägema.

      Ühisrahastus on suhteliselt pika vinnaga – mõtleme korra selles kontekstis, et kui sa ise peaksid võtma näiteks 5000€ laenu, siis on ju selge, et töötuks jäädes ei ole kusagilt suurt summat võtta ning kui taaskord tööle saad, siis võlgade tagasimaksmiseks läheb aega. Statistika kohaselt (Raivo Kartau tegi) on 2013. aasta 2 kvartali laenud ca 45% taastunud (https://teinepalk.files.wordpress.com/2015/06/capture78.png). Minu algusaja laenud on suhteliselt samasse auku tulemusi näidanud, seega suuremat taastumist hakkan edaspidi nägema. Sinule soovitan pikka meelt, sest usun, et isegi kriisi tulekul on taastumisi oodata ja väga heituma ei peaks.

      Muude riikide osas statistika on alles väga nõrk ja sealt ei oska midagi kosta. ESP 92% laenudesse mina raha investeerida ei soovitaks. Tegu ei ole investeerimisega, vaid mängurlusega. Lisaks jääb painama eetika küsimus. Sestap olen ka oma investeeringud ülevalt poolt piiranud 30% intressimääraga – kõrgema intressiga sel aastal laene väljastanud lihtsalt ei ole.

      Meeldib

  3. Mairo

    Minu investeeringute summa samas suurusjärgus kui siinsel blogiomanikul, niiet hea on võrrelda numbreid enda omadega 🙂 Aga viivistes on üle 27% ehk pea 900€ laenudest ehk 1,78x rohkem kui ma reaalselt teeninud olen. Annan välja ainult A ja AA laene. Kui algul tuli pidevalt teateid, et mu portfell pole ammu investeerinud, siis on tulnud kogemata ka häid laenajaid. Aga kui raha koguneb piisavalt, viin osa raha estategurusse ja mintosesse kuna mulle hakkab tunduma järjest rohkem, et viivises laenude aktsepteerimise osakaal võiks jääda pigem mõistlikkuse piiridesse kuna kokkuvõttes on 12% tagatisega laen ja 18% tagatiseta laen sama tootlikkusega, lihtsalt teisel puhul on rohkem närvikõdi ja pikem aja faktor sees.
    Panin ajaviiteks Bondora numbrid ka XIRRi omale sisse ja ei ole ilus pilt. Kui Bondora räägib 18,65% intressist, siis XIRR näitab mul 20,1% – ebareaalne (tegin meelevaldsed lahterdused enda jaoks). Vähetõenäoline kategooria, kus viivises laenud taastuvad 100% ja 60+ laenud 40% ulatuses on 9,8%. Tõenäoline ktegooria, kus viivises laenud taastuvad 80% ja 60+ laenud 50% puhul tootlus kõigest 2,7%. Pessimistlik kategooria, kus 50% viivises ja 60+ viivises laenudest makstakse tagasi, näitab aga -5,2%.
    Rahafoorumi postitus kategoriseerimine, kus see XIRR on näitena tehtud, ei tundunud just parim olevat minu jaoks kuna kunagi ei kanta 100% viivises laene tagasi ja kuna ei jäeta neid ka 100% maksmata. natukene surfates leidsin enda jaoks reaalsemad ja vastuvõetavamad numbrid. Aga lühidalt – ka vähetõenäolise versiooni ehk 9,8% tootluse juures ei ole see asi väärt bondoras investeerimist kuna tagatisega laenud on mujal käitunud oluliselt paremini.
    Kõige suurema osa passiivsest sissetulekust ehk 85% moodustab hoopis üürikorter, 12% Boondora ja 4% dividendid.

    Meeldib

    • Tauri

      Kuidas Sul on nii palju punastesse õnnestunud saada? Kas oled võtnud sisse HR lepinguid? Hispaanlasi?

      Mul on hetkel üldine seis selline, et kollases on 555€, punases 620€, ning teenitud intress + viivis 1240€. Kahe ja poole aasta tulemusel on näha, et punased hakkavad ka vaikselt taastuma, s.t. pilt nii trööstitu minu jaoks ei ole. Siiski olen ma selles osas nõus, et praegu uut kapitali peale tuua ei plaani (kui just selle aasta eesmärk ära täita ja 60€ veel lisada).

      Meeldib

      • Mairo

        Mul siiski 1,5a Bondoras toimetamist olnud, aga jah 500€ on viivises + 400€ 60+ viiviseid. Pooled neist eesti omad, ca 25 soome ja 14 ESP laene. SLovakkia oma ainult 1 võlas. Olen andnud üsna palju soome ja hispaania laene välja varasemalt. Kui õigesti mäletan, siis soome laene andsin välja rohkem kui ESP omasid ja maksekäitumise järgi ei tundu küll midagi paremat võrreldes ESP omadega. Laene on kokku ca 460 millest arvuliselt 40/40 on viivises/60+ viivises.

        Meeldib

      • Tauri

        Ahaa, ma arvasin, et punases on ca 900€. 🙂

        Isiklikult võrdlen enamasti punased / teenitud intress suhtarvu. Senimaani on see olnud ca 50% kandis. Ehk pool teenistusest on pankrotis. Aasta pärast loodan, et see number on 35-40% peal, s.t. et punaste taastumine on korralikumalt tööle hakanud.

        Meeldib

    • Taavi Pertman

      See 100% viivises laenude maha kandmine on jah väga konservatiivne lähenemine ja kindlasti ei sobi ka pisut värskemate portfellide jaoks kohe üldse, nagu ka minu tootluse arvutuse tabelitest näha on naise uuema portfelli põhjal.

      Mulle isiklikult aga sobib selline ülikonservatiivne lähenemine, sest kui sellega olen rahul, siis saab ka parema stsenaariumiga rahule jääda. Muidugi kui see enam rahuldavat numbrit ei näita, siis peab hakkama vaatama, mis seal pisut vähemkonservatiivse stsenaariumi järgi toimub ja kas tasub jätkata või mitte.

      Viimasel ajal pole enam vaadanud, aga kunagi põgusalt vaadates tundus, et keskmiselt ca 50% pikemalt viivisesse jäänud laenudest jõudsid ka defauldini, nii et võib ka sellist lahendust kasutada.

      Defaultide taastumise mõttes võiks tabelis arvestada max 1-aastast taastumist, sest see näitab siiski nö tänast seisu ja kui sa sinna 5-aasta taastumise paned, siis saad liiga optimistliku tulemuse. Viimase analüüsi põhjal, mis ma tegin, oli see 1-aastane taastumine suht sinna varasema keskmise kanti ehk 25-30% vahemikku keskmiselt. Ratingute lõikes pisut erines.

      Meeldib

  4. rk

    Tere
    Eks see laenude tühistamine ole tõesti probleem, kuid ma ei julge täna väita see on suur probleem. Sinu 2 nädala pilt on postituses…. lisan sulle näiteks oma viimase perjoodi oma.
    Seda pilti vaadates minul küll ei ole põhjust kurta.
    https://teinepalk.wordpress.com/2015/06/29/tegelik-liitintress-miks-ikkagi-bondora/capturevastus/

    Lisaks olen Taaviga nõus: See 100% viivises laenude maha kandmine on jah väga konservatiivne.
    Statistika näitab, et kui 50% nendest maha kannad siis paned ka suht üle juba.

    Meeldib

Lisa kommentaar

