Bondora – kuhu kadus läbipaistvus?

bondoraViimased nädalad on Bondora jaoks olnud tõsiseks katsumuseks. Suurenenud laenutaotluste hulk, liiga suur liiklus veebilehel ning nurisevad investorid  on vaid vähesed olukorda iseloomustavad sõnad.

Antud postituse eesmärgiks on panna kirja oma mõtted tuleviku tarbeks ning arutleda miks säärane olukord tekkinud on, mida saaks edaspidi paremini teha ning mis on juba hästi? See on platoo, millelt edasi liikuda parema tuleviku poole. Kui liikuda?

Ma ei ole Bondoraga rahul. Välispidiselt võib näha, et astun sagedasti Bondora kaitseks välja, kuid mitte seetõttu, et mul neist kahju oleks, vaid sest üritan hoomata seda suurt pilti, mida nad meile maalida soovivad. Ühel momendil aga võivad värvid meie palettidel olla nii piisavalt erinevad, et ühise pildi maalimisest (ja maailma paremaks muutmisest) ei tule üheskoos välja midagi. Sestap otsustasin üle-eelmisel nädalal võtta Bondoraga ühendust ja uurida viimase aja ebastabiilsuse põhjuseid.

Väikeinvestor on olla uhke ja hää?

Väikeinvestorid on jäänud väga halba olukorda. Meiega ei suhelda, meie arvamusi ei võeta kuulda ning igasugused uuendused ehitavad vundamenti suurte institutsionaalsete investorite tulekuks. Ometigi olid väikeinvestorid need (ja on ka veel täna), kes aitasid Bondoral jõuda sellesse punkti, et hakata meeldima suurinvestoritele. Suure raha ootuses on mulle jäänud mulje, et väikeinvestori võiks nüüd maha kanda, sest sealt suurt kasvu oodata ei ole.

Tasuks nuditakse olemasolevat raporteerimist ning tehakse väikeinvestorile ilmvõimatuks Bondoras investeerida. Muuseas, see ei ole nali. Üks mu sõber tuli Bondorasse investeerima. Kandis esimesed sada eurot kontole, et saada ühisrahastusest maitse suhu. Ta oli rõõmus, sest 100 eurot viieka kaupa välja investeerida oli vaid minutite küsimus. Järgmisel päeval asendus rõõm pettumusega, sest kiiresti investeeritud summast 80 eurot oli vaba rahana kontol tagasi. 18 lepingut 20’st ebaõnnestus! Oletame, et tal oli plaanis hiljem lisada 10 000 eurot ühisrahastusse. Kas ta teeks seda?

Kui palju on aga neid tuttavaid, kes juba investeerivad Bondoras, kuid küsivad mult, et mis viimasel ajal toimub? Neid on kahjuks liiga palju.

Praegusel juhul on väikeinvestorite esindamises osas olukord selline, et olen Bondoraga pidevas suhtluses eesmärgiga koguda kokku meie põhilised mured. Kuna ma ei soovi esindada kõiki väikeinvestoreid, vaid mingit teatud ühisosa, siis on alati teretulnud ka muude huvigruppide esindajad. Minuga saab kontakti taurialas[at]gmail.com aadressilt, kuhu võite oma ideed ja mõtted kirja panna.

Praegu olen mingisuguse raamistiku kokku saanud ning kui olen valmis seda tutvustama, siis annan sellest siin blogis teada!

Mis on valesti?

– kommunikatsioon

Logistika on mulle õpetanud, et mis iganes ka ei juhtuks, siis anna kõigile osapooltele alati teada kõige halvemast stsenaariumist, mis võib juhtuda ning tegutse selle nimel, et potentsiaalseid kahjud saaks limiteeritud. Täppistootmises võib materjali puudujääk olla päris suurte mõjudega kogu tootmisplaanile, tarnetele ja kliendisuhetele. Jogurtitootja oleks tõenäoliselt valmis mulle noa kõri peale panema kui jätan mingi tarne tegemata ja ei kõssa sellest sõnakestki. Hea kommunikatsioon on kõige aluseks. Kui ikka veeb on maas või mõni funktsionaalsus tuleb kinni keerata, siis pane kas või pealehele 160 tähemärgist koosnev punane teade selle kohta! Investor ei peaks mõistatama miks ta rahale juurdepääs on limiteeritud, see on Bondora asi öelda!

– visioon

Kuhu suunda Bondora liigub? Kes Bondora tulevikus olla tahab? Millised on Bondora eesmärgid? Miks midagi üldse tehakse? Kas on mingisugune plaan olemas kuidas edasi liikuda? Kuidas väikeinvestorid plaani sobituvad? Kes on laenajad? Mis on prioriteet?

– keerukus

Paljud aruanded on viidud .csv faili kujule, mida igal investoril on võimalik alla laadida. Ma ei taha alla laadida viimase kolme päeva konto väljavõtet. Ma tahan seda veebis näha, sest allalaadimine eeldab, et mul on jaksu sellega tegeleda. Senikaua kuni mul puudub võimalus teada kui palju laene on järelmüügis või kuidas on punased taastunud, siis soovin ma konto väljavõtet võimalikult lihtsal kujul. Ega see ei ole tuludeklaratsioon, mida kord aastas tuleb esitada, et ma võiksin teda kusagilt raportite alt otsida!

– ettevõte on kaotanud suhtluse oma investoritega

Viimastel päevadel olen foorumit pisut enam lugenud ja jõudnud järeldusele, et ka kõige väiksem investor soovib olla prioriteet. 2013. aastal kommunikeeris Pärtel isiklikult kavasolevaid uuendusi investoritele foorumi kaudu. Täna ei ole seda tööd mitte keegi tegemas. Läbipaistvus on sellega vähenenud jõudsalt, sest kuigi uudiskirjades antakse teada peatsetest muudatustest, siis dialoogi Bondoraga astuda ei ole võimalik.

– IT

Ma olen jõudnud küllastuspunkti sellise teatega nagu “Väike apsakas”. Võib-olla oleks nüüd aeg IT süsteemid tõesti ümber mängida nii, et suudetakse toime tulla märkimisväärselt suurema koormuse teenendamisega? Kui ei, siis mis kasvu Bondoral siit enam oodata on?

– raporteerimine

Minu 4500 euro väärtuseline portfell näitab märtsikuu rahavooks praegu üle 800 euro. Kuidas saab rahavoogudesse lugeda sisse need laenud, mis tegelikult välja ei läinud ehk tühistati? Lisaks esineb probleeme laenulepingute maksegraafikuga, kus on saadud intress paljudel juhtudel 0€ peale märgitud. Sellised vead on tegelikult lubamatud ja ükski enesest lugupidav firma ei tohiks seda lubada. Bondora, aeg oleks hakata käituma kui pank ja arvestada tugevamate hoolsusmeetmetega!

Mis on hästi?

– laenutaotluste hulk

Pidevalt töötatakse selle nimel, et oleks suurem hulk laenutaotluseid pakkumisel. See on kolmepoolne võit/võit/võit. Investor saab valida, laenaja saab inimeselt inimesele laenu (soodsalt) ning Bondoral on võimalus kasvada ja muutuda kasumlikuks äriprojektiks.

– hinnastamine

Bondora Rating on loonud soodsa pinnase laenuvõtjaid paremini hinnastada ja seeläbi häid laenuvõtjaid platvormile kutsuda.

Kokkuvõttes

Bondora usalduskrediit on väga madal investorite hulgas. Põhjusega. Ei maksa nii palju käkkida igasuguste uuendustega kuniks vanad probleemid ei ole lahendatud.

Investoritele saan ma hetkel soovitada vaid seda, et vaadake ringi ka teistes ühisrahastuse portaalides. Eestis on neid peale Bondora veel viis ning lätlaste Mintos tegutseb nüüdsest Eesti turul. Väikeinvestor ei pea kannatama kehva raporteerimise või ettevõtte suutmatuse käes luua kasutuskõlblik portaal.

Blogipostituse poole pealt võib mu toon olla negatiivsemaks muutunud Bondora suhtes. Põhjus on “Väike apsakas”, mis vägisi sunnib mõtlema, et äkki oleks aeg positioone hakata likvideerima. Kaua võib?

19 thoughts on “Bondora – kuhu kadus läbipaistvus?

  1. mairo

    Mul oli ka hiljuti üllatus, et ohoo rahavoog üle 1000€, keegi on vist kõvasti laene tagasi maksnud 🙂 Täpsemalt uurima hakates tuli välja, et mu oma raha keerutatakse edasi-tagasi ning selline raport kõlbab ainult testkeskkonnas arendajale testimiseks. Kui pikemas plaanis on olnud mõte suurendada pidevalt osakaalu Bondoras, siis hetkel tundub, et midagi tehakse aga tegijatel on pea laiali otsas ning see ei tõota head.

    Like

  2. Aruza

    Ennast ajas ka ükspäev segadusse kui vaatan, et tuli sõnum “Teie pakkumine jõustus lepinguks”. Alguses oli hämming, et huvitav Isepakkuja küll töötab, aga kõik vaba raha peaks juba laenudesse olema ära antud. Ja nüüd on juba mitu päeva tulnud rõõmsalt neid teateid, et pakkumine on jõustunud lepinguks, kuigi reaalselt on 3 eurot vaba raha. Ja siis järgmine päev tühistatakse see leping. Nii on investeeringute all mitu täiesti mõttetut lepingut ja neid tuleb aina juurde. Milleks see vajalik on ? See on ju lihtsalt ebavajalik informatsioon ja ei anna investorile mitte midagi.

    Minumeelest investeerimise juures on väga olulised stabiilsus ja usaldusväärsus, et investor teab millises keskkonnas ta tegutseb. Näiteks ettevõtlusest paralleeli tuues, kui välisinvestorid otsivad riiki kuhu oma äritegevus tuua, siis vaadatakse, et keskkond oleks riigis stabiilne – et ei oleks mingeid üllatusi ja teaks kus tegutsetakse. Bondora võiks ka selle peal mõelda. Rohkem stabiilsust. Loomulikult on arusaadav, et tegemist on uue ja areneva valdkonnaga ja uuendusi on vaja. Siiski peaks kõiksugu muudatusi kaaluma ja hästi kommunikeerima. (Peab ütlema ka muidugi seda, et siin rääkida on lihtne, tegutsemine on keerulisem)

    Like

    • Tauri

      Just, kommunikatsioon on ääretult vajalik omadus, mida ühisrahastusplatvormid peaksid alati arvesse võtma.

      Ma olen ise tähele pannud viimastel päevadel, et olukord laenude jõustumise osas on läinud paremaks. Kui varasemalt oli iga tunni-kahe tagant 10-20 eurot arvel, siis hetkel sellist mäsu ei ole enam olnud.

      Like

  3. pkhuntpriit

    Kas see, et raha kontole tagasi tuleb on seotud sellega, et inimene lihtsalt ei soovi laenu võtta? Või on tegu hoopis sellega, et väikeinvestorid lükatakse nimelt kõrvale ja antakse see osa hoopis suurematele “kaladele”?
    Kui viimane variant, siis ei ole Bondorasse investeerimisel ju mingisugust mõtet. Sisuliselt tähendab see ju seda, et väikeinvestor saab oma raha paigutada vaid rämpslaenudesse, mida “suured” teatavatel põhjustel rahastada ei soovi.
    Isiklikult soovisin ka alustada eelmise aasta lõpul, kuid kogu jura sundis mind need kümmekond antud laenu järelturul maha müüma ning tänaseks olen rahad sealt välja kandnud.
    Kuigi ootused olid algul teiste edulugusid lugedes suured, siis tänaseks olen juba pigem sedameelt, et ega lihtinimene ei suuda pankade jt suurte laenuandjatega iialgi laenuandmises konkureerida. Heal juhul ongi sul võimalik laenata vaid neile, kellele tegelikult laenata ei tohiks.

    Like

    • Tauri

      Raha tuleb kontole tagasi seetõttu, et leiti mingisugune ebakõla esitatud ja tegelike andmete vahel, näiteks inimene ütles, et saab palka 550€, kuid tegelikult tuleb välja, et saab 551€, siis see läks veana kirja. Viimaste uuenduste kohaselt lastakse piire pisut lõdvemaks, s.t. kui vahe on piisavalt väike, et mingisugust muudatust riskihindamises kaasa ei too, siis ei hakata taotlust enam kustutama.

      Institutsionaalseid investoreid täna ei tohiks veel sees olla. Vähemalt nii kinnitas Bondora mulle ühes telefonikõnes. Aga nad on peatselt tulemas, seega võime näha laenumahtudes hüppelist kasvu.

      Like

      • stiivo

        Minu arust on see väga kummaline põhjus lepingu tühistamiseks. Ma olin kunagi riigiametnik, sain iga kuu täpselt sama summa arvele. Kui oleksin laenu taotlenud, oleks väga lihtne oma sissetuleku suurust kirja panna,

        Nüüd aga saan palka tüki pealt ja iga kuu on täiesti erinev. Kui oleks vaja oma sissetulek märkida, siis milline see oleks? Jah, ma võin ju võtta 6 kuu või 12 kuu sissetulekud ja arvutada keskmise. Kuid kas kõik oskavad ja viitsivad? Lisaks, kui on muid ebaregulaarseid ja regulaarseid sissetulekuid. Kas ja kuidas neid arvestada?

        Sellelt pinnalt ma üldse ei imesta, et neid tühistamisi nii palju on. Eksimisruum tuleb piisavalt suur jätta. Pole mõtet juuksekarva lõhki ajada.

        Like

  4. Kristi

    No see, et megasuur rahasumma istub pakkumiste all pole ka hea lahendus sellele, mis toimus pakkumiste tegemise-tühistamisega. Mul osa rahast istub 5. märtsist nt kinni. Millal vabaneb? Ei tea. Pidevalt on rohkem kui 100 eurot pakkumiste all kinni, mis kuskile ei liigu, mis on minusuguse väikeinvestori puhul ikka märkimisväärne summa :/

    Like

  5. Ester

    Olen Tauri postitusega 100% nõus. Õige jutt!

    Minu arvates ei ole Bondora viimane muudatus enam kooskõlas ka kasutuslepinguga. Muidugi võib juriidilisi nüansse tõlgendada erinevalt, kuid see ei muuda sisu. See, mis praegu toimub, on ikka tõeline nõmedus. Ma ei ole kunagi kuulnud, et kuskil sellist kontrollimata laenude hulka investoritele nagu sigadele solki ette visatakse ja siis 2/3 neist tühistatakse. Kui tulevad institutsionaalsed investorid, siis ma võin mürki võtta, et nendega niimoodi ei käituta. Ja nagu sellest jamast veel vähe oleks. IT pool isegi ei lonka enam, vaid vaevu roomab. Aga siin on väga paljude inimeste raha erinevatest riikidest. Mis mulje jätab see teistele inimestele erinevatest riikidest, kus investorid ega laenuvõtjad ei saa mitte millestki enam aru. Kui palju ja kus on investori raha? Laenuvõtjad, kes on enamuses vast esimest korda selles portaalis, peavad aru saama, mis toimub nende laenutaotlusega. Ja küsida pole neil kelleltki või vähemalt vastuseid ei saa. Foorum on täis hädalisi. Usaldust enam pole. Mina viin jätkuvalt oma raha portaalist välja. No ei usalda enam oma raha sellistesse kätesse.

    Tahaks olla ju jätkuvalt oma riigi ettevõtte patrioot ja rõõmu tunda, et heal ideel aina paremini läheb.

    Kui Bondora portaal oleks mõnes teises riigis loodud, oleks ju hea parastada. Paraku on minul lihtsalt ääretult kurb ja väga piinlik…

    Like

  6. Bodo

    Olen enda raha Bondorast möödunud aasta suvest järkjärgult välja võtnud, kuna usaldus Bondora suhtes on ammendunud. Kuna vaba raha olen kõik edasi investeerinud ning enda rumalusel pole mustadeks päevadeks midagi tallele pannud, tekkis nädala alguses vajadus väikese rahasüsti järgi. Mõtlesin, et proovin võtta kolmeks kuuks Bondorast laenu. Määrasin laenu tingimused, lisasin palgaväljavõtted, täitsin küsimustiku. Seejärel tuli ette kiri, et ootaksin emailile laenupakkumist, mis pidi kohe kohe tulema. Noh.. siiamaani ootan. Juba kuuendat päeva. Loomulikult paeguseks mulle enam seda laenu vaja pole. Kuid minu järeldused on lõpplikud – ei usalda ma Bondorat investorina ega ka laenajana.

    Like

  7. Mart

    Annan teada, et seoses sellega, et investeerin käsitsi ja ainult Eesti laenudesse olen märganud, et Eesti laenude kvaliteet on langenud kiirelt ja väga palju. Turule paisatakse sisuliselt rämps laene 20-25% intressiga.

    Hetkel 18 pakkumisel olevast laenutaotlusest võtan osa ainult 3-st. Ja ka uut reitingut ei maksaks üleliia usaldada.

    Ning ega kehvad EE laenud enam nii suure hooga täis ei lähegi.

    Like

  8. Karilin

    Kõigega väga nõus!
    Olen alates dets 2014 Bondora klient. Kohe nokiks klienditeeninduse kohal…siiamaani kõik kirjad on vastatud, kuid küsimustele pole korralikku vastust eales saanud. Küll öeldakse, et see või too oli meie uudiskirjas, siis kopitakse ingliskeelne tekst mulle…
    Teiseks pole suutnud Isepakkujat usaldama hakata, kui näen, mis laenud turul on…Ok, neid ei esine pidevalt, kuid siiski. Viimane näide on see, et üks A-reitinguga kasutaja, kellel oli ca 7 laenu juba ning vaba raha osakaal 1 euro!! Kuidas saab see siis A reiting olla?
    Rääkimata siis viimasest kuust, kus otsin laene, kuhu investeerida ning siis investeeritud raha saan paar päeva hiljem tagasi ja hakkan otsast peale kammima laene, kuhu investeerida ning see kajastub siis “Tagastatud” raha hulgas, mis loob kohe ebareaalse pildi…Nüüd tundub nagu viivises olevaid laene on “piruka” järgi väga vähe, kuid vaid seetõttu et laenusummad on kiirelt tagasi makstud ja kirja läinud minu meelest valesse kohta.
    Lisaks on andmed erinevad vaba raha osas. Ühel lehel on üks summa, teisel teine. Väga raske on üldse aru saada, mis tegelikult minu rahaga toimub.

    Like

Lisa kommentaar

